[Chronic intestinal failure]

Chirurg. 2022 Feb;93(2):205-214. doi: 10.1007/s00104-021-01423-8. Epub 2021 Jul 15.
[Article in German]

Abstract

The term intestinal failure (IF) is understood as the transient or irreversible loss of the resorptive capacity of the bowels. This includes a multitude of diseases, some of which have anatomical causes and others functional causes. The functional capacity (absorption and motility) of the remaining digestive tract and the bacterial overgrowth and false colonization of the small bowel are of prognostic importance. After exclusion of pathological intestinal findings, such as stenosis and dilatation, initially conservative treatment is employed with the aim of intestinal adaptation. Before failure or complications, initially conservative surgery and then organ replacement by transplantation should be considered. The IF is a temporary or permanent condition. For adults a length of 100cm small bowel without the colon, 60cm still with continuity to the colon and 35cm small bowel with complete preservation of the colon including the ileocecal valve are potentially sufficient for intestinal autonomy.

Unter dem Terminus Darmversagen, akut oder chronisch („intestinal failure“, IF), versteht man den transienten oder irreversiblen Ausfall der resorptiven Kapazität des Dünndarms. Hierzu gehört eine Vielzahl von Erkrankungen – einige haben anatomische, andere funktionelle Ursachen. Die funktionelle Kapazität (Absorption und Motilität) des verbleibenden Verdauungstrakts und die bakterielle Überwucherung und Fehlbesiedlung des Dünndarms sind von prognostischer Bedeutung. Zu Beginn steht nach Ausschluss pathologischer intestinaler Befunde, wie Stenosen und Dilatationen, die konservative Therapie mit dem Ziel der intestinalen Adaptation. Vor Versagen oder Komplikationen sollten zunächst konservative chirurgische, dann der Organersatz durch Transplantation erwogen werden. Das IF ist ein temporärer oder dauerhafter Zustand. Für Erwachsene gilt eine Länge von 100 cm gesundem Dünndarm ohne Kolon, 60 cm mit noch Kolon in Kontinuität und 35 cm Dünndarm bei komplettem Erhalt des Kolons inklusive der Ileozökalklappe als potenziell ausreichend für eine intestinale Autonomie.

Keywords: Bowel transplantation; Malabsorption; Multivisceral transplantation; Nutritional treatment; Short bowel syndrome.

MeSH terms

  • Adaptation, Physiological
  • Adult
  • Humans
  • Intestinal Failure*
  • Intestine, Small / surgery
  • Intestines
  • Short Bowel Syndrome*