Prevention of COVID-19 in Thoracic Surgery Patients: Lessons Learned during the First Pandemic Wave

Pneumologie. 2021 Dec;75(12):960-970. doi: 10.1055/a-1526-9979. Epub 2021 Jul 14.

Abstract

Background: The aim of this retrospective study was to investigate the implementation of measures to prevent perioperative COVID-19 in thoracic surgery during the first wave of the COVID-19 pandemic 2020 allowing a continued surgical treatment of patients.

Methods: The implemented preventive measures in patient management of the thoracic surgery department of the Asklepios Lung Clinic Munich-Gauting, Germany were retrospectively analyzed. Postoperative COVID-19 incidence before and after implementation of preventive measures was investigated. Patients admitted for thoracic surgical procedures between March and May 2020 were included in the study. Patient characteristics were analyzed. For the early detection of putative postoperative COVID-19 symptoms, typical post-discharge symptomatology of thoracic surgery patients was compared to non-surgical patients hospitalized for COVID-19.

Results: Thirty-five surgical procedures and fifty-seven surgical procedures were performed before and after implementation of the preventive measures, respectively. Three patients undergoing thoracic surgery before implementation of preventive measures developed a COVID-19 pneumonia post-discharge. After implementation of preventive measures, no postoperative COVID-19 cases were identified. Fever, dyspnea, dry cough and diarrhea were significantly more prevalent in COVID-19 patients compared to normally recovering thoracic surgery patients, while anosmia, phlegm, low energy levels, body ache and nausea were similarly frequent in both groups.

Conclusions: Based on the lessons learned during the first pandemic wave, we here provide a blueprint for successful easily implementable preventive measures minimizing SARS-CoV-2 transmission to thoracic surgery patients perioperatively. While symptoms of COVID-19 and the normal postoperative course of thoracic surgery patients substantially overlap, we found dyspnea, fever, cough, and diarrhea significantly more prevalent in COVID-19 patients than in normally recovering thoracic surgery patients. These symptoms should trigger further diagnostic testing for postoperative COVID-19 in thoracic surgery patients.

Hintergrund: Ziel dieser retrospektiven Studie war die Untersuchung von Maßnahmen zur Prävention perioperativer COVID-19-Erkrankungen bei fortgesetztem Vollbetrieb der Thoraxchirurgie während der ersten Welle der COVID-19-Pandemie 2020.

Methoden: Es erfolgte eine retrospektive Analyse von eingesetzten Präventionsmaßnahmen in der Abteilung für Thoraxchirurgie der Asklepios Lungenklinik München-Gauting. Hierzu wurde die Inzidenz postoperativer COVID-19-Erkrankungen vor und nach der Einführung der Präventionsmaßnahmen ausgewertet. Patienten mit thoraxchirurgischen Operationen zwischen März und Mai 2020 wurden in die Studie eingeschlossen. Durch den Vergleich der postoperativen Symptome thoraxchirurgischer Patienten mit Symptomen von COVID-19-Patienten wurden spezifische Symptome zur Früherkennung der postoperativen COVID-19-Erkrankung identifiziert.

Ergebnisse: Vor Einführung der Präventionsmaßnahmen erfolgten 35 thoraxchirurgische Operationen innerhalb von 22 Tagen während hoher COVID-19-Prävalenz im Einzugsgebiet der Klinik. Nach Einführung der Präventionsmaßnahmen erfolgten 57 thoraxchirurgische Eingriffe innerhalb von 54 Tagen. Vor Umsetzung der Präventionsmaßnahmen entwickelten 3 Patienten postoperativ eine COVID-19-Pneumonie. Nach Umsetzung zeigte sich kein postoperativer COVID-19-Fall. Fieber, Atemnot, trockener Husten und Durchfall waren bei an COVID-19 erkrankten Patienten signifikant häufiger als bei thoraxchirurgischen Patienten mit regelhaftem postoperativem Verlauf. Anosmie, Auswurf, Abgeschlagenheit, Gliederschmerzen und Übelkeit traten in beiden Gruppen ähnlich häufig auf.

Schlussfolgerungen: Basierend auf unseren Erfahrungen in der ersten Pandemiewelle bieten wir eine Blaupause für erfolgreiche, leicht umzusetzende präventive Maßnahmen zur Minimierung des Risikos für eine perioperative COVID-19-Erkrankung bei thoraxchirurgischen Patienten. Wir konnten zeigen, dass Symptome einer postoperativen COVID-19-Pneumonie teilweise schwer von klassischen postoperativen Beschwerden abgrenzbar sind. Postoperative Dyspnoe, Fieber, Husten und Diarrhöen traten jedoch signifikant häufiger bei COVID-19-Erkrankten als im postoperativen Verlauf thoraxchirurgischer Patienten auf und sollten daher differenzialdiagnostisch an eine postoperative COVID-19-Erkrankung denken lassen.

MeSH terms

  • Aftercare
  • COVID-19*
  • Humans
  • Pandemics
  • Patient Discharge
  • Retrospective Studies
  • SARS-CoV-2
  • Thoracic Surgery*
  • Thoracic Surgical Procedures* / adverse effects