[Long-term outcomes of PRK, LASIK and SMILE]

Ophthalmologe. 2022 Feb;119(2):163-169. doi: 10.1007/s00347-021-01449-7. Epub 2021 Jul 9.
[Article in German]

Abstract

Background: Patients and refractive surgeons have a legitimate interest in the long-term results of the most commonly used laser procedures for correction of ametropia.

Objective: To assess the safety, predictability, stability and late complications according to the current recommendations of the committee for refractive surgery (KRC).

Methods: Literature search in PubMed with the search term "long-term outcome" combined with either "PRK", "LASIK" or "SMILE". Articles about PRK and LASIK with a minimum follow-up of 10 years and SMILE with a minimum follow-up of 5 years were evaluated and duplications were eliminated.

Results: From a total of 440 articles that matched these search terms 15 articles were selected and analyzed. The results of PRK were described in 4 studies with a total of 666 eyes, 7 studies (566 eyes) described the results of LASIK and 5 studies (188 eyes) the results after SMILE.

Conclusion: Long-term studies with follow-up periods of at least 10 years have shown that PRK and LASIK treatment carried out in the early days of medical excimer lasers have a very high level of safety and late complications occurred only rarely. The effectiveness of particularly high corrections declined over time. In contrast, there was no clinically significant regression within the indications recommended by the KRC. The results of SMILE were not inferior to those of PRK and LASIK. In direct long-term comparisons no procedure showed a clear superiority. Due to technological improvements in hardware and software for both preoperative diagnostics and lasers, treatment performed nowadays is presumably even safer, more efficient and also more stable over a long period of time.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Patienten wie auch refraktive Chirurgen haben ein berechtigtes Interesse an der Bewertung der gängigsten Laserverfahren zur Ametropiekorrektur nach einer möglichst langen Nachbeobachtungsdauer. ZIEL: Sicherheit, Vorhersagbarkeit, Stabilität und Spätkomplikationen vor dem Hintergrund der aktuellen Empfehlungen der Kommission für Refraktive Chirurgie (KRC) sollen beurteilt werden.

Methoden: Es erfolgte eine Literaturrecherche in PubMed mit den Suchbegriffen „longterm outcome“ jeweils kombiniert mit „PRK“, „LASIK“ und „SMILE“. Anhand der Abstracts wurden Artikel ausgewählt, welche über mindestens 10 Jahre Nachbeobachtung nach PRK oder LASIK oder mindestens 5 Jahre nach SMILE berichteten. Dopplungen wurden ausgeschlossen.

Ergebnisse: Aus insgesamt 440 Artikeln, welche diesen Suchbegriffen entsprachen, wurden 15 Artikel anhand des Abstracts ausgewählt und analysiert. Vier Studien mit insgesamt 666 Augen beschrieben Ergebnisse nach PRK, 7 Studien (566 Augen) nach LASIK und 5 Studien (188 Augen) nach SMILE.

Diskussion: Bereits in der Anfangszeit der medizinischen Excimer-Laser-durchgeführten PRK- und LASIK-Behandlungen wiesen diese in Langzeitstudien mit Nachbeobachtungszeiten von mindestens 10 Jahren eine sehr hohe Sicherheit und nur selten auftretenden Spätkomplikationen auf. Die Effektivität besonders hoher Korrekturen ließ im Verlauf nach. Hingegen zeigte sich innerhalb der von der KRC empfohlenen Indikationen keine klinisch signifikante Regression. Die Ergebnisse der SMILE waren denen der PRK und LASIK mindestens ebenbürtig. Im direkten Langzeitvergleich zeigte kein Verfahren eine eindeutige Überlegenheit. Aufgrund von technologischen Verbesserungen von Hard- und Software sowohl der präoperativen Diagnostik als auch der Laser sind heute durchgeführte Behandlungen vermutlich noch sicherer, effizienter und auch über lange Zeit stabiler.

Keywords: Laser in situ keratectomy; Long-term outcomes; Phororefractive keratectomy; Refractive surgery; Small-incision lenticule extraction.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Cornea
  • Humans
  • Keratomileusis, Laser In Situ*
  • Lasers, Excimer / therapeutic use
  • Myopia* / surgery
  • Photorefractive Keratectomy*
  • Refraction, Ocular
  • Treatment Outcome
  • Visual Acuity