[Topical and novel device-based therapies for mild hidradenitis suppurativa]

Hautarzt. 2021 Aug;72(8):676-685. doi: 10.1007/s00105-021-04849-7. Epub 2021 Jul 5.
[Article in German]

Abstract

Background: Hidradenitis suppurativa (HS) is a chronic inflammatory disease of the skin folds, which requires more outpatient treatment alternatives. Although the disease was previously treated using surgery, new treatment modalities now allow the effective treatment of mild and moderate cases in an ambulatory care setting.

Aim of study: Local and instrument-based therapies are presented and their efficacy and safety profiles are highlighted.

Materials and methods: Clinical evidence for each therapeutic modality are presented and current treatment developments are analyzed based on the future treatment of HS patients in Germany.

Results: Effective treatments for outpatient care of HS patients include topical clindamycin, resorcinol, and intralesional corticosteroids. New devices such as LAight therapy (combining intense pulsed light [IPL] with radiofrequency) are available, which can be used as monotherapy or adjunct therapy in combination with systemic treatment and/or surgery for the management of HS.

Conclusion: Evidence-based use of local treatments can provide more efficient outpatient and self-administered strategies, which improves the quality of life of HS patients, especially for patients with recurrent mild and moderate disease.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Hidradenitis suppurativa (HS) ist eine chronisch entzündliche Erkrankung der inversen Hautregionen, die zunehmend auch in den Fokus der ambulanten Versorgung rückt. Früher meist chirurgisch im stationären Bereich betreut, existieren heutzutage neue Therapieoptionen, die insbesondere bei milden und mittelschweren Fällen eine effektive ambulante Betreuung ermöglichen.

Fragestellung: Es erfolgt die Darstellung der aktuellen ambulanten lokalen und apparativen Therapieoptionen unter Beleuchtung der Effektivität und des Risikos sowie der Entwicklung von Therapieempfehlungen für die Praxis.

Material und methode: Die klinische Evidenz zu den einzelnen Behandlungsoptionen und die Analyse der aktuellen Entwicklungen zur Einschätzung der zukünftigen ambulanten HS-Betreuung in Deutschland wurde aufbereitet.

Ergebnisse: Es existieren für den ambulanten Bereich mittlerweile effektive lokale Behandlungsoptionen, die von topischem Clindamycin, Resorcinol bis zur intraläsionalen Kortikosteroidinjektion reichen. Neue apparative Verfahren wie die LAight-Therapie (Lenicura, Wiesbaden) stehen zur Verfügung, die als Monotherapie oder in Kombination mit medikamentösen oder chirurgischen Behandlungsoptionen zu einem erfolgreichen Krankheitsmanagement der milden bis mittelschweren HS führen können.

Schlussfolgerung: Eine evidenzbasierte Anwendung von topischen Therapieverfahren kann zu einer effizienteren ambulanten Behandlung von HS-Patienten führen (in der Praxis oder durch die Patienten selbst). Dies wiederum wird die Lebensqualität der HS-Patienten verbessern, insbesondere derjenigen mit rekurrierenden, milden bis mittelschweren Verläufen.

Keywords: Acne inversa; LAight therapy; Outpatient setting; Quality of life; Topical administration.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Administration, Cutaneous
  • Chronic Disease
  • Germany
  • Hidradenitis Suppurativa* / drug therapy
  • Hidradenitis Suppurativa* / therapy
  • Humans
  • Quality of Life