[HPV-related oropharyngeal squamous cell carcinoma-Incidence steadily rising]

HNO. 2021 Jul;69(7):599-608. doi: 10.1007/s00106-021-01087-0. Epub 2021 Jun 18.
[Article in German]

Abstract

The incidence of human papillomavirus (HPV)-positive oropharyngeal squamous cell carcinoma (OPSCC) is steadily increasing worldwide and has already exceeded cervical cancer rates in the USA. Due to their tumor biology, HPV-positive tumors of the oropharynx, which have been included in the eighth edition of the AJCC/UICC (American Joint Committee on Cancer/Union Internationale Contre le Cancer) Staging Manual since 2018, represent a separate entity. Following biopsy, diagnostic confirmation is performed by immunohistochemical detection of p16 expression, with p16 acting as a surrogate marker. Therapeutically, surgical and radiotherapeutic approaches are considered equivalent in terms of efficacy. With a 5-year overall survival of up to 80%, patients with HPV-positive OPSCC have a better prognosis compared to patients with HPV-negative OPSCC, where survival rates are between 40 and 50%.

Die Inzidenzen des für humanes Papillomavirus (HPV-)positiven Oropharynxkarzinoms (OPSCC) steigen weltweit stetig an und haben in den USA die Raten des Zervixkarzinoms bereits überschritten. Hierfür ursächlich ist im Oropharynx v. a. die Infektion mit dem Hochrisikotyp HPV-16. Aufgrund der Tumorbiologie stellen HPV-positive Tumoren des Oropharynx eine eigene Entität dar, welche seit 2018 in der 8. Edition des AJCC/UICC Staging Manual (American Joint Committee on Cancer/Union Internationale Contre le Cancer) berücksichtigt wird. Nach Biopsie erfolgt die diagnostische Sicherung mittels des immunhistochemischen Nachweises einer p16-Expression, wobei p16 als Surrogatmarker fungiert. Therapeutisch gelten chirurgische als auch primär strahlentherapeutische Ansätze als gleichwertig in Bezug auf ihre Wirksamkeit. Mit einem 5‑Jahres-Gesamtüberleben von bis zu 80 % weisen Patienten mit HPV-positivem OPSCC gegenüber Patienten mit HPV-negativem OPSCC mit Überlebensraten von 40–50 % eine deutlich bessere Prognose auf.

Keywords: Biomarkers; HPV vaccine; Head and neck neoplasms; Human papillomavirus; Prognosis.

MeSH terms

  • Head and Neck Neoplasms*
  • Humans
  • Incidence
  • Neoplasm Staging
  • Oropharyngeal Neoplasms* / pathology
  • Papillomavirus Infections* / pathology
  • Prognosis
  • Squamous Cell Carcinoma of Head and Neck