A 26-year-old female presented to the emergency department due to abdominal pain in spite of painkillers. After extensive clinical diagnostics, no specific cause could be found. The further course was aggravated by a seizure due to hyponatremia. The combination of abdominal and neurological symptoms as well as darkening of the urine led to the diagnosis of porphyria. Drugs that were known to be triggers were avoided and treatment with heme arginate and glucose was started. In addition, treatment of the delirium and infection led to a complete remission of symptoms.
Eine 26-jährige Patientin wurde mit stärksten abdominellen Schmerzen aufgenommen, die trotz Schmerztherapie progredient waren. Nach umfangreicher Diagnostik blieb die Genese unklar. Der Verlauf wurde durch einen Krampfanfall aufgrund einer massiven Hyponatriämie aggraviert. Die Kombination aus abdominellen und neurologischen Symptomen sowie ein Nachdunkeln des Urins führten schließlich zur Diagnose einer akuten hepatischen Porphyrie. Die Meidung von Triggerfaktoren, eine Therapie mit Hämarginat und Glukose sowie die Therapie des begleitenden Infekts und Delirs führten zu einer kompletten Remission.
Keywords: Heme arginate; Hyponatremia; Porphyria, acute hepatic; Posterior reversible encephalopathy syndrome; Seizures.
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