[Irreversible loss of brain function : Requirements and Clinical diagnosis]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2021 Jun;116(5):459-471. doi: 10.1007/s00063-021-00824-1. Epub 2021 May 19.
[Article in German]

Abstract

Brain death (irreversible loss of brain function), according to German regulations, is investigated exclusively by qualified specialists in a strictly hierarchical three-step pattern and a four-eyes principle. In step 1 all necessary prerequisites are to be checked and the pathophysiology of brain damage has to be classified. Step 2 comprises the clinical investigation of reactivity to external stimuli and the upper, middle and lower brain stem reflexes including apnea testing. Step 3 exclusively checks for irreversibility of this condition. The latter is achieved by appropriate technical investigations or by repeated clinical examinations within context-specified intervals (range 12-72 h). However, exclusion of contributing primarily infratentorial pathologies is necessary to avoid limitations of the clinical findings. In this paper, both the initiation of brain death diagnostics and the approved clinical tests regarding to their execution, their alternatives and limits are presented and special situations like conditions with extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) are also examined.

Der irreversible Hirnfunktionsausfall (IHA) wird hierzulande ausschließlich durch hierfür qualifizierte Fachärzte im Rahmen dreier aufeinander aufbauender Stufen im 4‑Augen-Prinzip diagnostiziert. Stufe 1 umfasst die Prüfung der notwendigen Voraussetzungen, Stufe 2 widmet sich den Patientenreaktionen auf Außenreize einschließlich der Apnoetestung entlang der oberen, mittleren und unteren Hirnstammreflexe und Stufe 3 prüft auf Irreversibilität dieses Komazustands. Dessen Nachweis bedarf definierter Zusatzdiagnostik oder wiederholter klinischer Befunderhebung in kontextspezifisch definierten Fristen (12–72 h). Allerdings dürfen dann keine Beiträge durch primär infratentorielle Pathologien vorliegen, die die Aussagekraft klinischer Untersuchungen limitieren. Die Indikationen und Abläufe zum Start einer IHA-Diagnostik und die zugelassenen Standardtestungen werden mit ihren Alternativen und Grenzen in allgemeinen und speziellen Untersuchungssituationen (z. B. extrakorporale Membranoxygenierung) dargelegt.

Keywords: Apnea testing; Brain death; Brainstem reflexes; Diagnostic techniques and procedures; Neurologic examination.

MeSH terms

  • Apnea / diagnosis
  • Brain
  • Brain Death / diagnosis
  • Brain Injuries*
  • Extracorporeal Membrane Oxygenation*
  • Humans