[Infections of the spine : Pyogenic spondylodiscitis and implant-associated vertebral osteomyelitis]

Unfallchirurg. 2021 Jun;124(6):489-504. doi: 10.1007/s00113-021-01002-w. Epub 2021 May 10.
[Article in German]

Abstract

Pyogenic (unspecific) spondylodiscitis and implant-associated vertebral osteomyelitis (IAVO) are important diseases with the risk of neurological and septic complications. An early diagnosis is essential in which magnetic resonance imaging (MRI), histopathology and microbiological identification of the pathogen play key roles. The goals of conservative treatment in uncomplicated spondylodiscitis are antibiotic infection control and pain management. In the case of sepsis, neurological deficits, segmental instability or epidural abscesses surgical treatment of the infection with stabilization of the spine should be considered. In IAVO the formation of a mature biofilm represents the transition from acute to chronic infection. Acute infections can be treated by extensive debridement in combination with biofilm-active antibiotic treatment while retaining the implant. In chronic infections implant removal or exchange in combination with several weeks of antibiotic treatment is often necessary.

Pyogene (unspezifische) Spondylodiszitis und implantatassoziierte vertebrale Osteomyelitis (IAVO) stellen wichtige Krankheitsbilder mit der Gefahr neurologischer und septischer Komplikationen dar. Die frühzeitige Diagnostik, bei der MRT, Histopathologie und mikrobiologischer Keimnachweis zentrale Rollen spielen, ist essenziell. Ziele der konservativen Therapie bei unkomplizierter Spondylodiszitis sind die antibiotische Infektsanierung und Schmerztherapie. Im Fall von Sepsis, neurologischen Defiziten, Segmentinstabilität oder epiduralen Abszessen sollte eine chirurgische Infektbehandlung mit Stabilisierung der Wirbelsäule erfolgen. Bei der IAVO markiert die Bildung eines reifen Biofilms den Übergang von akuter zu chronischer Infektion. Erstere kann i.d.R. implantaterhaltend mit ausgiebigem Débridement und biofilmgängigen Antibiotika behandelt werden. Bei chronischen Infektionen ist oftmals ein Entfernen/Wechsel der Implantate notwendig, ebenfalls kombiniert mit mehrwöchiger Antibiotikatherapie.

Keywords: Antibiotic therapy; Biofilm; Diagnostics; Surgery; Treatment algorithm.

MeSH terms

  • Anti-Bacterial Agents / therapeutic use
  • Discitis* / diagnosis
  • Discitis* / etiology
  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging
  • Osteomyelitis* / diagnostic imaging
  • Osteomyelitis* / etiology
  • Spine

Substances

  • Anti-Bacterial Agents