[Nonfusion procedures in pediatric scoliosis]

Orthopade. 2021 Jun;50(6):497-508. doi: 10.1007/s00132-021-04107-7. Epub 2021 May 5.
[Article in German]

Abstract

The treatment of early onset scoliosis (EOS) in children is a complex and demanding challenge in the treatment of spinal deformities. Conservative treatment with physiotherapy is indicated in mild forms with a Cobb angle from 10° and additionally a corset treatment with a Cobb angle of more than 20°. After exhaustion of the conservative measures or a progression of spinal scoliosis of 10° or deformities of more than 35°, a surgical approach should be considered in order to prevent respiratory insufficiency as well as severe postural and thoracic deformities. In situations where growth is still ongoing fusion operations can lead to stunted growth, a crankshaft phenomenon or degeneration of alignment. Meaningful alternatives to a fusion are so-called growing rods as a distraction-based nonfusion technique, e.g. traditional growing rods (TGR) and magnetically controlled growing rods (MCGR) or as a further method a vertical expandable prosthetic titanium rib (VEPTR) device. The advantages and disadvantages of each operative procedure must be considered with respect to the risk profile of each patient and the experience of the surgeon in order to guarantee the best possible treatment.

Die Versorgung der frühkindlichen Skoliose ist nach wie vor eine große Herausforderung in der Behandlung der Wirbelsäulendeformitäten. In leichter Form ab 10° Cobb-Winkel ist eine konservative Therapie mit Physiotherapie indiziert, ab 20° Cobb-Winkel zusätzlich eine Korsetttherapie. Nach Ausschöpfen der konservativen Maßnahmen bzw. bei Progredienz der Wirbelsäulenverkrümmung von 10° oder bei einer Krümmung von mehr als 35° ist eine operative Intervention zu erwägen, um eine respiratorische Insuffizienz sowie gravierende Haltungs- und Brustkorbdeformitäten zu verhindern. Bei noch verbleibendem Restwachstum können Fusionsoperationen zu Minderwuchs, einem Crankshaft-Phänomen oder einer Anschlussdegeneration führen. Eine sinnvollere Alternative zu einer Fusion sind sog. Growing Rods als distraktionsbasierte Nonfusionstechnik (z. B. TGR [„vertebral body stapling“], MCGR [„magnetically controlled growing rods“]) oder als weitere Methode der Wachstumslenkung VEPTR („vertical expandable prosthetic titanium rib“). Vor- und Nachteile des jeweilig verwendeten Operationsverfahrens sind in Bezug auf das Risikoprofil des Patienten und die Erfahrung des Operateurs abzuwägen, um die bestmögliche Versorgung zu gewährleisten.

Keywords: Early onset scoliosis; Growing rods; Growth adaption; Growth period; Operation.

MeSH terms

  • Child
  • Humans
  • Orthotic Devices
  • Prostheses and Implants
  • Scoliosis* / diagnostic imaging
  • Scoliosis* / surgery
  • Spine
  • Titanium
  • Treatment Outcome

Substances

  • Titanium