Eggerthia catenaformis infection originating from a dental abscess causes severe intestinal complications and osteomyelitis of the jaw

GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW. 2021 Apr 14:10:Doc02. doi: 10.3205/iprs000152. eCollection 2021.

Abstract

Introduction: Odontogenic foci may result to generalized infections spreading the bacteria through contiguous anatomic cavities or hematogenous spread. The most reported secondary infections caused by oral pathogens are intracranial abscesses. Although, few reports in the literature describe the bacterial spread to extracranial locations. Case description: We describe the case of a 52-year-old male Caucasian patient who was admitted to our hospital suffering from severe sepsis caused by a submandibular abscess. Eggerthia catenaformis was detected in blood and abscess material (confirmed by MALDI-TOF mass spectrometry). The patient subsequently developed a perihepatic abscess and colon perforation, and was stabilized after several surgical interventions. He remained hospitalized for 66 days receiving intravenous antibiotics. Five months later, jaw osteonecrosis with Actinomyces contamination was detected in the left mandible, which also had to be treated surgically. Three years after the last surgery, no signs of recurrence have been detected. Discussion: Oral and maxillofacial surgeons should understand the characteristics of systemic infections, in which the potentially causal intraoral odontogenic foci often lack acute symptoms. If other origins of infection are not detected, elimination of the potentially causal odontogenic foci should be performed. However, the decision making criteria to eliminate suspected causal teeth is needed to be elucidated through more studies.

Einleitung: Odontogene Infektionsherde können über die lokal korrespondierenden anatomischen Strukturen hinaus durch hämatogene Ausbreitung verschiedene lokale oder generalisierte Infektionen verursachen. Hierbei werden intrakranielle Abszesse am häufigsten beschrieben. Nur wenige Fälle einer extrakraniellen Manifestation von oralen Infektionen werden in der Literatur beschrieben.Fallbeschreibung: Ein 52-jähriger kaukasischer Patient wurde in unserer Klinik mit schwerer Sepsis bei submandibulärem Abszess vorgestellt. Sowohl in der Blutkultur als auch im Erregerabstrich während der chirurgischen Abszessinzision ließ sich Eggerthia catenaformis nachweisen, ein Gram-positives anaerobes Stäbchenbakterium, welches dafür bekannt ist, gelegentlich dentogene Abszesse und Bakteriämien zu verursachen. Der Patient entwickelte im weiteren Verlauf einen perihepatischen Abszess mit Kolonperforation, was mehrere chirurgische Interventionen und intravenöse Antibiotikatherapie notwendig machte. Die gesamte stationäre Verweildauer betrug 66 Tage. Fünf Monate nach Entlassung stellte sich der Patient mit Actinomyces-assoziierter Unterkieferosteomyelitis links vor, die ebenfalls chirurgisch therapiert wurde. Drei Jahre nach diesem Eingriff zeigt sich der Patient beschwerdefrei ohne Anhalt auf ein erneutes Auftreten. Diskussion: Insbesondere Mund-, Kiefer-, Gesichtschirurgen sollten den Pathomechanismus von lokalisierten oder generalisierten Infektionen verstehen, da die häufig verursachenden odontogenen Foci nicht immer mit akuter Symptomatik vergesellschaftet sind. Sollte kein anderer wahrscheinlicher Infektfocus gefunden werden, muss jeder potentielle odontogene Fokus saniert werden. Anhand welcher Kriterien und in welchem Umfang diese Sanierung stattzufinden hat, sollte in weiterführenden Studien untersucht werden.

Keywords: Eggerthia catenaformis; anaerobic bacteria; dental abscess; osteomyelitis of the jaw; perihepatic abscesss.

Publication types

  • Case Reports