[Slow transit constipation]

Chirurg. 2022 Jan;93(1):103-112. doi: 10.1007/s00104-021-01399-5. Epub 2021 Apr 20.
[Article in German]

Abstract

Slow transit constipation (STC) is a rare condition almost exclusively encountered in middle-aged women. Pathophysiology and aetiology are poorly understood but a multi-factorial pathogenesis seems likely. With regard to differential diagnoses mechanical, drug induced, degenerative, metabolic, endocrinologic, neurologic, and psychiatric causes of constipation must be excluded by an interdisciplinary approach. Gastrointestinal physiologic investigations including colonic transit studies are mandatory. Furthermore, pangastrointestinal delay, pelvic floor dysfunction, and irritable bowel syndrome should be excluded. Initial treatment is strictly conservative. In cases of progression or persistence of symptoms surgical therapy should be discussed. Subtotal colectomy with ileorectal anastomosis is regarded as the standard operation for STC. Using strict selection criteria, overall success rates are reported in excess of 80%.

Bei der schweren idiopathischen Obstipation (sog. „slow transit constipation“, STC) handelt es sich um eine seltene Erkrankung, die überwiegend Frauen betrifft. Pathophysiologie und Ätiologie dieser Erkrankung sind nur zum Teil bekannt. Differenzialdiagnostisch müssen mechanische, medikamentöse, degenerative, metabolische, endokrinologische, neurologische und psychiatrische Ursachen der Obstipation ausgeschlossen werden. Hierzu ist eine umfangreiche interdisziplinäre Abklärung erforderlich. Zudem müssen gastrointestinale Funktionsanalysen gefordert werden, wobei der Bestimmung der Kolontransitzeit eine Schlüsselrolle zufällt. Wichtig ist weiterhin der Ausschluss einer pangastrointestinalen Passagestörung, einer Beckenbodendysfunktion oder eines Colon irritabile. Die Initialtherapie der STC ist grundsätzlich konservativ. Nur bei gut dokumentiertem Therapieversagen sollte eine operative Behandlung erwogen werden. Als Standardverfahren gilt die (subtotale) Kolektomie mit ileorektaler Anastomose. Bei korrekter Patientenselektion kann mit einer Erfolgsquote von über 80 % gerechnet werden.

Keywords: Colectomy; Colonic transit time; Conservative treatment options; Gastrointestinal functional analyses; Idiopathic constipation.

MeSH terms

  • Colectomy
  • Constipation* / etiology
  • Constipation* / surgery
  • Female
  • Gastrointestinal Transit*
  • Humans
  • Middle Aged
  • Rectum / surgery
  • Treatment Outcome