Radiographic Results after Vertebral Body Tethering

Z Orthop Unfall. 2022 Aug;160(4):387-392. doi: 10.1055/a-1387-8334. Epub 2021 Apr 19.
[Article in English, German]

Abstract

Vertebral body tethering (VBT), otherwise known as fusion-less anterior scoliosis correction (ASC), is a new and increasingly interesting therapeutic option for selected scoliosis patients. The available data on this surgical technique are still limited and guidelines on patient selection or surgical timing are not available. The aim of this study was to conduct a systematic review of the available literature on VBT. The analysis was performed in accordance with the PRISMA Statement. Nine studies with data from 175 patients were available. On average, 7.3 vertebrae were instrumented. Surgical time was 230 min and the estimated blood loss 153 ml. The mean correction on the coronal plane was 52%, and there was no significant change in sagittal parameters. The revision rate was 18.9%. The methodological quality assessment with the Coleman score gave unsatisfactory results, so that available data are not sufficient to propose general indications or guidelines to perform VBT.

Das Vertebral Body Tethering (VBT) bzw. die dynamische Skoliosekorrektur (DSK) repräsentiert eine neue und zunehmend diskutierte Therapieoption für ausgewählte Skoliosepatienten. Die Datenlage zu dieser Technik ist jedoch noch sehr begrenzt und von Fachgesellschaften unterstützte Behandlungsempfehlungen sind nicht vorhanden. Ziel dieser Studie war die systemische Analyse der aktuellen Literatur mit Bezug zum VBT. Die Analyse erfolgte nach dem „PRISMA Statement“. Neun Studien mit Daten von 175 Patienten wurden eingeschlossen. Durchschnittlich wurden 7,3 Wirbelkörper instrumentiert. Die Operationsdauer betrug 230 min, der Blutverlust betrug 153 ml. Die durchschnittliche koronale Skoliosekorrektur betrug 52%. Einen signifikanten Einfluss auf die sagittalen Parameter gab es nicht. Die Revisionsrate betrug 18,9%. Eine Bewertung der analysierten Studien mithilfe des Coleman Methodology Scores ergab eine unzureichende Aussagekraft. Somit kann basierend auf dieser Analyse noch keine allgemeine Behandlungsempfehlung für oder gegen das VBT definiert werden.

Publication types

  • Systematic Review

MeSH terms

  • Humans
  • Lumbar Vertebrae / diagnostic imaging
  • Lumbar Vertebrae / surgery
  • Radiography
  • Retrospective Studies
  • Scoliosis* / diagnostic imaging
  • Scoliosis* / surgery
  • Spinal Fusion* / methods
  • Thoracic Vertebrae / diagnostic imaging
  • Thoracic Vertebrae / surgery
  • Treatment Outcome
  • Vertebral Body