Acute gastrointestinal bleeding: results from the prospective German electronic registry of nearly 11 000 endoscopies (ALGK GI-bleeding registry)

Z Gastroenterol. 2021 May;59(5):446-453. doi: 10.1055/a-1404-3647. Epub 2021 Apr 9.

Abstract

Background and study aims: Gastrointestinal bleeding is frequently observed in the German population. However, recent epidemiological data are not available. This study aimed to elucidate gastrointestinal bleeds under real-life conditions in 3 German hospitals. By using a standardized electronic documentation system, a large number of consecutive endoscopies could be established, thus offering representative data.

Patients and methods: From June 2017 to December 2018, all upper and lower gastrointestinal tract endoscopies were recorded consecutively in the 3 hospitals. The electronic documentation system used included a case report form for storing data on bleeding as obligatory input for completion of the endoscopy report. In the case of gastrointestinal bleeding, specific data on the bleeding source and intensity, as well as individual characteristics, were documented.

Results: A total of 10 948 consecutive endoscopies were recorded, and 10 904 could be analyzed. Signs of gastrointestinal bleeding were found in 863 patients (7.9 % of all endoscopies performed), 538 patients with an intake of hemostasis-affecting drugs, and 325 patients without (62.3 % and 37.7 %, respectively). Platelet inhibitors and anticoagulants were the most frequently used hemostasis-affecting medication. There was a significant increase in age from patients without bleeding (median 68.5 years) to patients with bleeding (73.5 years) and to patients with bleeding who took hemostasis-affecting medication (80.4 years). Among the patients, 257 (29.8 %) and 606 (70.2 %) presented with major and minor bleeding, respectively.

Conclusions: About 8 % of all patients undergoing upper or lower gastrointestinal endoscopy reveal signs of bleeding. A considerable number are older patients taking hemostasis-affecting drugs.

Hintergrund und ziel: Gastrointestinale Blutungen sind in der deutschen Bevölkerung ein durchaus häufiges Ereignis. Aktuelle epidemiologische Daten sind indessen kaum verfügbar. Diese Studie sollte gastrointestinale Blutungen unter Alltagsbedingungen in drei deutschen Krankenhäusern analysieren. Mit Hilfe eines standardisierten elektronischen Dokumentationssystems konnte eine große Zahl konsekutiver Endoskopien untersucht und damit repräsentative Daten erhoben werden.

Methode: Von Juni 2017 bis Dezember 2018 wurden konsekutiv alle oberen und unteren gastrointestinale Endoskopien in drei Krankenhäusern gespeichert. Das elektronische Dokumentationssystem verwendete einen fallbezogenen Bericht zu gastrointestinalen Blutungen als obligatorische Voraussetzung für den Abschluss des Endoskopieberichtes. Im Falle einer Blutung wurden Blutungsquelle, Intensität und individuelle Charakteristika dokumentiert.

Results: 10 948 konsekutive Endoskopien wurden gespeichert und 10 904 konnten analysiert werden. Zeichen einer gastrointestinalen Blutung fanden sich bei 863 Patienten (7,9 % aller Endoskopien, 538 von ihnen nahmen die Hämostase beeinflussende Medikamente ein (62,3 %), 325 nicht (37,7 %). Thrombozytenaggregationshemmer und Antikoaulanzien waren die am häufigsten verwendeten Medikamente. Es zeigte sich ein signifikanter Anstieg des Alters von Patienten ohne Blutung (median 68,5 Jahre) zu Patienten mit Blutung (73.5 Jahre) und Patienten mit Blutung und relevanter Medikation (80,4 Jahre). 257 (29,8 %) und 606 Patienten (70,2 %) präsentierten sich mit einer Major- bzw. Minorblutung.

Schlussfolgerung: 8 % aller Patientsen, die sich einer oberen oder unteren gastrointestinalen Endoskopie unterziehen lassen Zeichen einer Blutung erkennen. Unter ihnen sind viele ältere Patienten, die blutungsrelevante Medikamente einnehmen.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Aged
  • Electronics
  • Endoscopy, Gastrointestinal*
  • Gastrointestinal Hemorrhage* / diagnosis
  • Gastrointestinal Hemorrhage* / epidemiology
  • Humans
  • Prospective Studies
  • Registries