Catheter mapping and ablation during pregnancy

Herzschrittmacherther Elektrophysiol. 2021 Jun;32(2):164-173. doi: 10.1007/s00399-021-00756-5. Epub 2021 Mar 29.

Abstract

A substantial number of pregnant women at some point experience cardiac arrhythmia, which is mostly treated by antiarrhythmic medication. In some instances, arrhythmias can be drug-resistant and pose a relevant risk to both mother and unborn child as they can result in hemodynamic compromise. In recent years, invasive electrophysiology procedures have been carried out with ever reducing exposure to ionising radiation, and multiple techniques have been established to achieve ZERO exposure. Of course, these techniques should all be applied when contemplating an invasive mapping and ablation procedure during pregnancy. The role of the cardio-obstetrics team in planning and performing such procedures is paramount. Careful assessment of the pregnant mother and her unborn child is mandatory. Only with good preparation is a complete understanding of both cardiac anatomy and physiology achievable, which is a pre-requisite of a successful ablation outcome. Various aspects of the ablation procedure itself are discussed and evaluated from the perspective of all team members involved, including the obstetrician, the anaesthetist and the electrophysiologist. This review aims to inform the reader about the techniques available and reports on the published outcomes for ablations during pregnancy in the last decade.

Eine signifikante Anzahl von Schwangeren erlebt während der Schwangerschaft Herzrhythmusstörungen, die in den meisten Fällen medikamentös behandelt werden. In einigen Fällen erweist sich die Herzrhythmusstörung allerdings als therapierefraktär oder es resultiert ein relevantes Risiko für Mutter und Kind durch hämodynamische Kompromittierung. In den letzten Jahren sind zunehmend elektrophysiologische Techniken entwickelt worden, die die Strahlenexposition verringern oder ganz ausschalten. Natürlich sollten alle diese Techniken bei der invasiven Mapping- und Ablationsprozedur einer Schwangeren angewendet werden. Die Rolle des kardiogynäkologischen Teams ist für die Planung und Durchführung solcher Eingriffe entscheidend. Die sorgfältige Voruntersuchung der Schwangeren, aber auch des Fetus ist zwingend erforderlich. Nur mit guter Vorbereitung, die das Verstehen der kardialen Anatomie und Physiologie zum Ziel hat, kann ein erfolgreiches Ablationsergebnis erzielt werden. Verschiedene Aspekte der Ablationsprozedur werden diskutiert und aus gynäkologischer, anästhesiologischer und kardiologischer Sicht bewertet. Im vorliegenden Übersichtsbeitrag werden die zur Verfügung stehenden Techniken vorgestellt. Zudem werden die publizierten Ergebnisse der letzten 10 Jahre in Bezug auf Ablationen in der Schwangerschaft beschrieben.

Keywords: Arrhythmia management; Cardio-obstetrics; Catheter ablation; Three-dimensional mapping; ZERO fluoro.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Anti-Arrhythmia Agents
  • Arrhythmias, Cardiac / surgery
  • Catheter Ablation*
  • Catheters
  • Child
  • Female
  • Humans
  • Pregnancy
  • Treatment Outcome

Substances

  • Anti-Arrhythmia Agents