Accuracy of Chest CT for Differentiating COVID-19 from COVID-19 Mimics

Rofo. 2021 Sep;193(9):1081-1091. doi: 10.1055/a-1388-7950. Epub 2021 Mar 26.

Abstract

Purpose: To determine the performance of radiologists with different levels of expertise regarding the differentiation of COVID-19 from other atypical pneumonias. Chest CT to identify patients suffering from COVID-19 has been reported to be limited by its low specificity for distinguishing COVID-19 from other atypical pneumonias ("COVID-19 mimics"). Meanwhile, the understanding of the morphologic patterns of COVID-19 has improved and they appear to be fairly specific.

Materials and methods: Between 02/2020 and 04/2020, 60 patients with COVID-19 pneumonia underwent chest CT in our department. Cases were matched with a comparable control group of 60 patients of similar age, sex, and comorbidities, who underwent chest CT prior to 01/2020 for atypical pneumonia caused by other pathogens. Included were other viral, fungal, and bacterial pathogens. All 120 cases were blinded to patient history and were reviewed independently by two radiologists and two radiology residents. Readers rated the probability of COVID-19 pneumonia according to the COV-RADS classification system. Results were analyzed using Clopper-Pearson 95 % confidence intervals, Youden's Index for test quality criteria, and Fleiss' kappa statistics.

Results: Overall, readers were able to correctly identify the presence of COVID-19 pneumonia in 219/240 (sensitivity: 91 %; 95 %-CI; 86.9 %-94.5 %), and to correctly attribute CT findings to COVID-19 mimics in 159/240 ratings (specificity: 66.3 %; 59.9 %-72.2 %), yielding an overall diagnostic accuracy of 78.8 % (378/480; 74.8 %-82.3 %). Individual reader accuracy ranged from 74.2 % (89/120) to 84.2 % (101/120) and did not correlate significantly with reader expertise. Youden's Index was 0.57. Between-reader agreement was moderate (κ = 0.53).

Conclusion: In this enriched cohort, radiologists were able to distinguish COVID-19 from "COVID-19 mimics" with moderate diagnostic accuracy. Accuracy did not correlate with reader expertise.

Key points: · In a scenario of direct comparison (no negative findings), CT allows the differentiation of COVID-19 from other atypical pneumonias ("COVID mimics") with moderate accuracy.. · Reader expertise did not significantly influence these results.. · Despite similar patterns and distributions of pulmonary findings, radiologists were able to estimate the probability of COVID-19 pneumonia using the COV-RADS classification in a standardized manner in the larger proportion of cases..

Citation format: · Sähn M, Yüksel C, Keil S et al. Accuracy of Chest CT for Differentiating COVID-19 from COVID-19 Mimics. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1081 - 1091.

ZIEL: Bestimmung der Leseleistung von Radiologen mit unterschiedlichen Fachkenntnissen hinsichtlich der Unterscheidung von COVID-19 von anderen atypischen Pneumonien. Als Limitierung der Thorax-CT in der Identifizierung von Patienten mit COVID-19 wird eine geringe Spezifität in der Unterscheidung von COVID-19 von anderen atypischen Pneumonien („COVID-19-Mimics“) beschrieben. Inzwischen hat sich das Verständnis der morphologischen Muster von COVID-19 verbessert und scheint relativ spezifisch zu sein.

Material und methoden: Im Zeitraum von Februar bis April 2020 wurden 60 Patienten mit COVID-19-Pneumonie mittels Thorax-CT in unserem Hause untersucht. Die Fälle wurden einer vergleichbaren Kontrollgruppe mit ähnlicher Geschlechterverteilung, Alter und Vorerkrankungen gegenübergestellt, die eine CT-Thorax bei atypischer Pneumonie vor Januar 2020 erhielt. Eingeschlossen wurden andere virale, Pilz- und atypische bakterielle Erreger. Alle 120 Fälle wurden verblindet von 2 radiologischen Fachärzten und 2 Assistenzärzten hinsichtlich der Wahrscheinlichkeit einer COVID-19-Pneumonie anhand des COV-RADS-Score beurteilt. Die Ergebnisse wurden mittels Clopper-Pearson-95 %-Konfidenzintervallen, Youden-Index für die Testgütekriterien und Fleiss’ Kappa ausgewertet.

Ergebnisse: Insgesamt erkannten die Radiologen das Vorliegen einer COVID-19-Pneumonie in 219/240 Wertungen (Sensitivität: 91 %; 95 %-KI 86,9–94,5 %) und das eines „COVID-19-Mimics“ in 159/240 Wertungen (Spezifität: 66,3 %; 95 %-KI 59,9 %–72,2 %). Dies entspricht einer diagnostischen Genauigkeit von 78,8 % (378/480 Wertungen; 74,8–82,3 %). Individuelle diagnostische Genauigkeiten reichten von 74,2 % (89/120) bis 84,2 % (101/120) und korrelierten nicht signifikant mit der Berufserfahrung. Der Youden-Index betrug 0,57. Die Übereinstimmung der Radiologen war moderat (κ = 0,53).

Zusammenfassung: In dieser mit atypischen Pneumonien angereicherten Kohorte konnten die Radiologen anhand der CT-Untersuchung COVID-19-Pneumonien von „COVID-Mimics“ mit moderater diagnostischer Genauigkeit unterscheiden. Hierbei zeigte die Berufserfahrung der Radiologen keinen direkten Einfluss auf die Ergebnisse.

Kernaussagen: · Eine Unterscheidung zwischen COVID-19- und anderen atypischen Pneumonien („COVID-Mimics“) in der CT ist im Szenario des direkten Vergleichs (keine Negativbefunde) mit moderater diagnostischer Genauigkeit möglich.. · Die Berufserfahrung hatte keinen direkten Einfluss auf die Ergebnisse.. · Trotz der ähnlichen Verteilung von Infiltraten konnten die Radiologen anhand der COV-RADS-Klassifikation die Wahrscheinlichkeiten für das Vorliegen einer COVID-Pneumonie reliabel und standardisiert im größeren Anteil der Fälle einschätzen..

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • COVID-19 / diagnostic imaging*
  • Case-Control Studies
  • Clinical Competence*
  • Diagnosis, Differential
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Pneumonia, Viral / diagnostic imaging*
  • Pneumonia, Viral / microbiology*
  • SARS-CoV-2
  • Sensitivity and Specificity
  • Tomography, X-Ray Computed / methods*