[Role of university hospitals in Bavaria during the COVID-19 pandemic]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 May;117(4):305-308. doi: 10.1007/s00063-021-00793-5. Epub 2021 Mar 1.
[Article in German]

Abstract

Background: In early 2020 the German healthcare system was put into a state of emergency due to the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic. Bavaria had to deal with more severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infections than any other German state during the first wave and currently has over 270,000 cases, accounting for about one fifth of all COVID-19 cases in Germany. The Bavarian Ministry of Interior together with the Bavarian Sate Ministry of Health and Care issued a general ruling at the beginning of the first wave that ordered the centralised organisation of hospital capacity, a redesign of the information technology (IT) management system and introduced reporting obligations for SARS-CoV-2/COVID-19. The goal of this analysis was to investigate the role that university hospitals played in the inpatient treatment of COVID-19 patients.

Methods: A retrospective evaluation of all inpatient COVID-19 cases that were reported through the "IVENA Sonderlage" (Ivena eHEALTH, [IVENA, interdisziplinärer Versorgungsnachweis, mainis IT-Service GmbH, Offenbach am Main, Germany]), a special module for the "Interdisciplinary Medical Care Capacity Management System" designed for extraordinary events and circumstances, was conducted by analysing the number of reported treatment days of all Bavarian hospitals that participated in the treatment of COVID-19 patients.

Results: During the first wave university hospitals provided relevant scientific contributions and played an important role in advising physicians, hospitals and politicians on the pandemic. In all, 20% of intensive care unit (ICU) and intermediate care (IMC) treatment days were provided by the university hospitals in particular for treatment of complex courses of COVID-19.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Anfang 2020 wurde deutschlandweit das Gesundheitswesen bedingt durch die coronavirus disease 2019 (COVID-19)-Pandemie auf einen Notbetrieb umgestellt. In Bayern wurde durch das zuständige Innen- und Gesundheitsministerium zu Beginn der ersten Welle eine Allgemeinverfügung erlassen, in der unter anderem die Organisation der Krankenhausbelegung, Neukonzeption der Informationstechnologie(IT)-Steuerung und Meldepflichten angeordnet wurden. Ziel dieser Auswertung war es, die Bedeutung der universitären Medizin für die stationäre Behandlung von COVID-19-Patienten in Bayern zu untersuchen.

Methoden: Es erfolgte eine retrospektive Auswertung aller stationär behandelten COVID-19-Patienten, die über das Modul IVENA Sonderlage (IVENA eHealth, [IVENA, interdisziplinärer Versorgungsnachweis, mainis IT-Service GmbH, Offenbach am Main, Deutschland]) gemeldet wurden. Hierbei wurden die gemeldeten Behandlungstage aller bayerischen Kliniken, die an der Versorgung von COVID-19-Patienten teilgenommen haben, ausgewertet.

Ergebnisse: Im Rahmen der ersten Welle der COVID-19-Pandemie wurden 90,9 % der Behandlungstage von kommunalen und öffentlichen sowie privaten Krankenhäusern in Bayern bereitgestellt. Neben der medizinischen Versorgung von COVID-19-Patienten mit komplexen Verläufen (20 % der Intensivstations[ICU]- und Intermediate-care-Stations [IMC]-Behandlungstage) leistete die Universitätsmedizin in Bayern mit ihren Kliniken einen relevanten wissenschaftlichen Beitrag und war wesentlich an der Beratung von Ärzten, Krankenhäusern und Politik zur Pandemie beteiligt.

Keywords: COVID-19; Care strategy; Intensive care; Pandemic preparation; SARS-CoV‑2.

MeSH terms

  • COVID-19* / epidemiology
  • Hospitals, University
  • Humans
  • Pandemics*
  • Retrospective Studies
  • SARS-CoV-2