[Analysis of injury incidences in a trauma surgery university hospital during the SARS-CoV‑2 pandemic]

Unfallchirurg. 2021 May;124(5):343-351. doi: 10.1007/s00113-021-00985-w. Epub 2021 Feb 23.
[Article in German]

Abstract

Introduction: The corona crisis of 2020 posed previously unknown challenges to hospitals providing acute care. In addition to the treatment of COVID-19 patients, universities and other acute care hospitals had to provide emergency medical care, including for patients undergoing trauma surgery. The challenge was that no reliable planning figures were available regarding the expected volume for such a crisis situation and therefore no reliable resource planning was possible in this respect. Therefore, the aim of this work was to record the incidence of polytrauma and other injuries during the pandemic crisis in a university trauma surgery clinic and to compare it with the years 2017-2019.

Methods: In this single-center study, a retrospective analysis of the injury incidence during calendar weeks with existing exit restrictions (12th-19th week) for the year 2020 for trauma surgery patients of a university hospital was performed. At first, the treatment of COVID-19 patients was recorded daily in order to objectify the burden and expenditure of inpatient treatment for these patients. Then, for the evaluation period from 20.03.2020 to 06.05.2020, the numbers of 1. polytrauma, 2. work-related accidents and 3. leisure-related trauma patients were recorded and compared with the numbers from 2017-2019 during the same period.

Results: In total, 118 patients were treated with COVID-19 as inpatients during the period under study, of which up to 43 patients had to be treated simultaneously in intensive care on 1 day. Overall, the number of polytrauma, work-related accidents and leisure-time accident patients was lower in 2020 than in the previous years. Nevertheless, with a decline of only -28% (22 ± 4.9 vs. 16), a considerable number of polytrauma patients were recorded, while all work-related accidents (44%, 304 ± 31.3 vs. 170) and also leisure-time accidents (39%, 173 ± 22.7 vs. 106) considerably decreased. In the group of leisure-time accidents, there was initially a remarkable decline in the number of cases per week after the initial restrictions began, but as the duration of the restrictions increased, the number per week has risen to the level of previous years.

Discussion: Even in exceptional situations such as the corona pandemic, there were a significant number of patients in need of acute treatment, especially polytrauma patients. This should be considered in the future in the event of similar exceptional situations in the inpatient care framework when providing trauma surgery care capacities.

Zusammenfassung: EINLEITUNG: Die Coronakrise 2020 stellte Kliniken vor schwere Herausforderungen. Neben der Behandlung von COVID(„coronavirus disease“)-19-Patienten war es die Aufgabe der Universitäts- und sonstigen Akutkliniken, eine notfallmedizinische Versorgung sicherzustellen. Aufgrund fehlender Planzahlen gestaltete sich eine genaue Ressourcenplanung schwierig. Daher war das Ziel dieser Arbeit, das Aufkommen von Polytraumata und sonstigen Verletzungen während der Pandemiekrise in einer universitären unfallchirurgischen Klinik zu erfassen und mit den Jahren 2017–2019 zu vergleichen.

Material und methoden: Es wurde eine retrospektive Analyse unfallchirurgischer Patienten während der Kalenderwochen (KW) mit bestehender Ausgangsbeschränkung (12.–19. KW) im Jahr 2020 durchgeführt. Zunächst erfolgte eine tagesgenaue Erfassung der Behandlung von COVID‑19-Patienten. Zusätzlich wurden für die Auswertungsperiode vom 20.03.2020 bis zum 06.05.2020 die Anzahlen an 1. Polytrauma-, 2. Arbeitsunfall- und 3. Freizeitunfallpatienten erfasst und mit den Zahlen von 2017–2019 verglichen.

Ergebnisse: Maximal 43 COVID‑19-Patienten mussten gleichzeitig intensivmedizinisch betreut werden. Die Summe an unfallchirurgischen Patienten war im Jahr 2020 geringer als in den Vorjahren. Dennoch war mit einem Rückgang von nur −28 % (22 ± 4,9 vs. 16) ein beachtliches Aufkommen an Polytraumata zu verzeichnen, während v. a. die Arbeits- (44 %, 304 ± 31,3 vs. 170) und auch Freizeitunfälle (39 %, 173 ± 22,7 vs. 106) deutlich abnahmen.

Diskussion: Auch in Ausnahmesituationen wie der SARS-CoV‑2-Pandemie, war ein erhebliches Aufkommen von akut behandlungsbedürftigen Patienten zu verzeichnen, v. a. in puncto Polytraumapatienten. Dies sollte zukünftig bei ähnlichen Ausnahmesituationen im stationären Versorgungsrahmen bei der Vorhaltung unfallchirurgischer Versorgungskapazitäten bedacht werden.

Keywords: Acute care; ICU capacity; Polytrauma; Resource management; SARS-CoV‑2 pandemic.

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Hospitals, University
  • Humans
  • Incidence
  • Pandemics*
  • Retrospective Studies
  • SARS-CoV-2