[Prospektives Audit des Gentamicin Drug Monitorings in einem Kinderkrebszentrum]

Klin Padiatr. 2021 May;233(3):123-126. doi: 10.1055/a-1352-5053. Epub 2021 Feb 18.
[Article in German]

Abstract

Background: Many pediatric cancer centers still use Gentamicin as first line combination treatment in patients with fever and neutropenia. Since 2011, our center has implemented a dosing regimen with 250 mg/m2 BSA (max. 10 mg/kg, max. 400 mg) as a single daily infusion according to the German guideline.

Patients and methods: In this prospective audit (February 2011 to December 2019), 105 Gentamicin treatment cycles were analyzed in 66 pediatric cancer patients, focusing on adherence to the dosing regimen and the drug monitoring results.

Results: Adherence to the dosing regimen was high (89%). In 64% of all cycles, the Cmax (drawn 1 h after the 2nd dose) reached the target of 10-20 µg/ml. Cmax significantly correlated with dosing in mg/m2 BSA (p=0,007), but not with dosing in mg/kg (p=0,366). Age below 6 years did not influence these results. The Gentamicin Ctrough (drawn 8-10 h after the second dose) was < 2 µg/ml in 93% of all cycles without any dose correlation. None of the patients experienced Gentamicin-associated nephrotoxicity.

Discussion and conclusion: This prospective audit of single daily infusion Gentamicin in pediatric cancer patients without impaired renal function elicits the feasibility and safety of the dosing regimen in mg/m2 BSA according to the German guideline. Since indications for first-line gentamicin are limited, a multicenter prospective study would be advantageous to confirm these observations.

Hintergrund: Gentamicin kommt in vielen pädiatrisch onkologischen Behandlungszentren in der Erstlinien-Kombinationstherapie bei Fieber und Granulozytopenie zum Einsatz. Seit 2011 verwenden wir hierzu eine Dosierung von 250 mg/m2 KOF (max. 10 mg/kg, max. 400 mg) als tgl. Einmalgabe nach der deutschen Leitlinie.

Patienten und methoden: In diesem prospektiven Audit (Februar 2011 – Dezember 2019) wurden bei 66 kinderonkologischen Patienten 105 Gentamicin-Zyklen in Hinblick auf die Adhärenz zum Dosierungsstandard und auf die Ergebnisse des Drug Monitorings analysiert.

Ergebnisse: Die Adhärenz mit dem neuen Dosierungsschema war hoch (89%). In 64% der Zyklen wurde ein Spitzenspiegel (1 h nach der 2. Gabe) im Zielbereich (Cmax; 10–20 µg/ml) erreicht. Cmax korrelierte signifikant mit der Dosis in mg/m2 KOF (p=0,007), jedoch nicht mit der Dosis in mg/kg (p=0,366). Ein Lebensalter unter 6 Jahre beeinflusste dieses Ergebnis nicht. Der Gentamicin Ctrough (8–10 h nach der zweiten Gabe) lag in 93% der Zyklen unter 2 µg/ml und korrelierte nicht mit der Dosis. Kein Patient in diesem Audit erfüllte die Kriterien für eine Gentamicin-assoziierte Nephrotoxizität.

Diskussion und schlussfolgerung: Dieses prospektive Audit der tgl. Einmalgabe von Gentamicin bei nierengesunden pädiatrisch-onkologischen Patienten bestätigt die praktische Anwendbarkeit und Sicherheit der Dosierung in mg/m2 nach der deutschen Leitlinie. Aufgrund der eingeschränkten Indikationen für Gentamicin in der Erstlinientherapie ist eine prospektive multizentrische Studie zur Bestätigung dieser Beobachtungen wünschenswert.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Anti-Bacterial Agents / adverse effects
  • Child
  • Drug Administration Schedule
  • Drug Monitoring*
  • Gentamicins* / adverse effects
  • Humans
  • Prospective Studies

Substances

  • Anti-Bacterial Agents
  • Gentamicins