[Enhanced recovery after surgery (ERAS): less is more : What must be considered from an anesthesiological perspective?]

Chirurg. 2021 May;92(5):421-427. doi: 10.1007/s00104-021-01360-6. Epub 2021 Feb 11.
[Article in German]

Abstract

Background: Enhanced recovery after surgery (ERAS) is a multidisciplinary treatment model with the aim of guaranteeing a reduction of postoperative complications by the maintenance or early restoration of the patient-specific homoeostasis. From the anesthesiologist's perspective in all three areas of the perioperative phases there are important aspects that need to be addressed in the sense of a holistic treatment concept in order to achieve the highest possible benefit for the patient.

Objective: In the perioperative period there is a bundle of anesthesiological measures, which make the ERAS concept into what it is now. At this point the focus is on the preoperative preparation and optimization of the patient and on the intraoperative and postoperative fluid management.

Material and methods: A selective literature search was carried out in the Medline and Cochrane Library databases including consideration of national and international guidelines.

Results: From an anesthesiological perspective there are relevant aspects in all three pillars of the perioperative phase, the adherence of which will improve the outcome of the patient: a comprehensive risk evaluation in the preoperative period and the avoidance of any sedative drugs; intraoperative individualized fluid management in the sense of a target-oriented optimization; early postoperative enteral nutrition and the avoidance of intravenous fluid administration, whenever justifiable.

Conclusion: Implementing the ERAS concept in the daily clinical routine in combination with maintaining a high compliance with the protocols is a demanding interdisciplinary challenge that urgently needs to be continued.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: „Enhanced recovery after surgery“ (ERAS) ist ein multidisziplinäres Behandlungsmodell mit dem Ziel, einen komplikationsärmeren Krankheitsverlauf durch den Erhalt bzw. die frühzeitige Wiederherstellung der patientenspezifischen Homöostase zu gewährleisten. Aus Sicht der Anästhesie ergeben sich in allen 3 Bereichen der perioperativen Phase wesentliche Aspekte, die es umzusetzen gilt, um im Sinne eines vollständigen Behandlungskonzeptes einen optimalen Effekt für den Patienten zu erlangen.

Fragestellung: Perioperativ gibt es ein Bündel an anästhesiologischen Maßnahmen, die das ERAS-Konzept zu dem machen, was es heute ist. An dieser Stelle soll insbesondere auf die präoperative Vorbereitung und Optimierung der Patienten sowie auf das intra- und postoperative Flüssigkeitsmanagement eingegangen werden.

Material und methoden: Es wurde eine selektive Literaturrecherche in den Datenbanken Medline und The Cochrane Library durchgeführt, und nationale und internationale Leitlinien wurden berücksichtigt.

Ergebnisse: Aus anästhesiologischer Sicht ergeben sich in allen 3 Säulen der perioperativen Phase relevante Aspekte, deren Einhaltung das Outcome der Patienten verbessern wird: präoperativ eine umfassende Risikoevaluierung sowie der Verzicht auf sedierende Medikamente; intraoperativ die individualisierte Flüssigkeitstherapie im Sinne einer zielorientierten Optimierung; postoperativ die frühe enterale Flüssigkeits- und Nahrungsaufnahme und der Verzicht auf intravenöse Flüssigkeitsgaben, wenn vertretbar.

Schlussfolgerung: ERAS-Konzepte in den klinischen Alltag zu implementieren und mit einem hohen Maß an Protokolltreue auf die Patienten zu übertragen stellt eine große interdisziplinäre Herausforderung dar, die dringend weiter verfolgt werden muss.

Keywords: Anesthesia; Fluid management; Homeostasis; Perioperative; Target-oriented treatment.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Enhanced Recovery After Surgery*
  • Humans
  • Length of Stay
  • Perioperative Care
  • Postoperative Complications / etiology
  • Postoperative Complications / prevention & control
  • Postoperative Period