[Intraocular inflammation with brolucizumab use : Patient management-diagnosis-therapy]

Ophthalmologe. 2021 Mar;118(3):248-256. doi: 10.1007/s00347-021-01321-8. Epub 2021 Feb 8.
[Article in German]

Abstract

The anti-vascular endothelial growth factor (anti-VEGF) agent brolucizumab has been approved in the USA in October 2019 and in Europe in February 2020 for the treatment of neovascular age-related macular degeneration (nAMD). The approval was based on the randomized, double-blind phase III studies HAWK and HARRIER with a total of 1817 patients. Brolucizumab 6 mg (administered every 12 or 8 weeks depending on the activity of the disease) showed a non-inferior efficacy in terms of best-corrected visual acuity compared to aflibercept 2 mg (administered every 8 weeks). Initial reports on the use of brolucizumab after its approval in the USA indicated a safety signal of rare adverse events termed as retinal vasculitis and/or retinal vascular occlusion that may result in severe loss of vision. Typically, these events occurred in the presence of intraocular inflammation (IOI). A safety review committee (SRC) subsequently carried out an independent analysis of data from the pivotal studies. This article sets out the current state of knowledge and aims to provide users with orientation-from the authors' perspective-in treating brolucizumab-associated IOI. It appears mandatory to provide patients with information about possible symptoms of IOI. Even though the case reports and the SRC review of HAWK/HARRIER may not yet provide sufficient evidence for any final conclusions, it seems crucial to educate patients about signs and symptoms to ensure an early detection and diagnosis in cases of IOI. Once a patient is diagnosed with IOI, retinal vasculitis, and/or retinal vascular occlusive events, physicians should act promptly with an adequate and intensive anti-inflammatory treatment and brolucizumab treatment should be discontinued. It is important to note that these recommendations are primarily based on the authors' expert opinions and should be considered as guidance in managing these events rather than a formal protocol or guidelines.

Der VEGF(„vascular endothelial growth factor“)-Inhibitor Brolucizumab ist seit Oktober 2019 in den USA und seit Februar 2020 in Europa zur Behandlung der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration (nAMD) zugelassen. Grundlage der Zulassung bildeten die randomisierten, doppel-blinden Phase-III-Studien HAWK und HARRIER mit insgesamt 1817 Patienten. Hierbei zeigte Brolucizumab 6 mg (je nach Krankheitsaktivität alle 12 oder alle 8 Wochen verabreicht) eine nichtunterlegene Wirksamkeit in Bezug auf den bestkorrigierten Visus gegenüber Aflibercept 2 mg (alle 8 Wochen verabreicht). Erste Rückmeldungen zum Einsatz von Brolucizumab nach der Marktzulassung in den USA haben einzelne, z. T. schwerwiegende Fälle behandlungsassoziierter intraokularer Entzündungen mit retinaler Vaskulitis und/oder retinaler, vaskulärer Okklusion beschrieben, die teilweise zu einem schweren Visusverlust führten. Die Daten der Zulassungsstudien wurden daraufhin durch ein Safety Review Committee (SRC) unabhängig retrospektiv analysiert. Ziel der vorliegenden Publikation ist es, Anwendern eine Orientierungshilfe aus Autorensicht bei der Therapie einer Brolucizumab-assoziierten intraokularen Entzündung zu bieten. Von zentraler Bedeutung ist hierbei auch eine erweiterte Aufklärung der Patienten über Symptome einer intraokularen Entzündung. Obwohl die Fallserien und die HAWK/HARRIER-Daten es nicht abschließend beantworten, bleiben eine zu späte Detektion, eine unterdosierte antientzündliche Therapie oder eine unbedachte Wiederbehandlung mit Brolucizumab dem Verdacht ausgesetzt, Komplikationen zu verstärken. Ein Stopp der Brolucizumab-Therapie sollte grundsätzlich erfolgen, sobald es nach Gabe des Medikaments zu intraokularen Entzündungen mit oder ohne retinalen Vaskulitiden und oder Gefäßverschluss kam. Abhängig vom Schwerpunkt der Entzündung werden dem Behandler an die Leitlinien und Stellungnahmen angelehnte Empfehlungen für Diagnostik und Therapie dargestellt. Diese Übersichtsarbeit ersetzt nicht die fachgesellschaftlichen Stellungnahmen.

Keywords: Anti-VEGF treatment; Brolucizumab; Inflammation; Side effect; Vasculitis.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Angiogenesis Inhibitors* / adverse effects
  • Antibodies, Monoclonal, Humanized
  • Humans
  • Intravitreal Injections / adverse effects
  • Macular Degeneration / drug therapy
  • Randomized Controlled Trials as Topic
  • Receptors, Vascular Endothelial Growth Factor*
  • Recombinant Fusion Proteins
  • Retinal Vasculitis* / chemically induced
  • Retinal Vasculitis* / diagnosis
  • Retinal Vasculitis* / therapy
  • Visual Acuity

Substances

  • Angiogenesis Inhibitors
  • Antibodies, Monoclonal, Humanized
  • brolucizumab
  • Receptors, Vascular Endothelial Growth Factor
  • Recombinant Fusion Proteins