Posttraumatic Ocular Hypotony Through Epithelial Downgrowth

Klin Monbl Augenheilkd. 2022 Feb;239(2):191-195. doi: 10.1055/a-1332-1734. Epub 2021 Feb 4.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Intraocular epithelial downgrowth is a rare but potentially devastating posttraumatic complication. If left untreated, this may result in corneal decompensation, secondary angle-closure glaucoma, retinal detachment and blindness.

Patient and method: A 10-year-old patient with penetrating globe injury and delayed wound management elsewhere presented with corneal melting and decompensation, retinal detachment and ocular hypotony. Following penetrating keratoplasty, cyclopexy and vitrectomy, corneal melting in the interface with renewed retinal detachment was noted within days. The hopeless prognosis required enucleation of the globe.

Results: Optical coherence tomography revealed not only corneal melting, but also markedly hyperreflective structures posterior to the cornea. Immunohistology demonstrated diffuse multi-layered nonkeratinised squamous cell epithelium on the posterior corneal surface, iris, ciliary bodies, and retina, as well as below the choroid, with renewed tractional retinal detachment.

Conclusion: Posttraumatic epithelial downgrowth may result in tractional retinal detachment, cyclodialysis cleft and/or corneal melting. Hyperreflective membrane deposits on OCT may be indicative of diffuse epithelial downgrowth. Especially in children, prompt wound closure in globe injuries is vital to avoid this serious posttraumatic complication.

Hintergrund: Die intraokuläre Epithelinvasion stellt eine seltene, aber schwere posttraumatische Komplikation dar. Unbehandelt kann sie zu Hornhautdekompensation, sekundärem Winkelblockglaukom, Netzhautablösungen und Erblindung führen.

Patient und methode: Ein 10-jähriger Patient mit extern zeitlich verzögerter Wundversorgung einer penetrierenden Bulbusverletzung litt an Hornhauteinschmelzung und -dekompensation, Netzhautablösung und Bulbushypotonie. Nach perforierender Keratoplastik, Zyklopexie und Vitrektomie zeigte sich innerhalb weniger Tage eine Hornhauteinschmelzung im Interface mit erneuter Netzhautablösung. Der Bulbus wurde bei infauster Prognose enukleiert.

Ergebnisse: Die optische Kohärenztomografie (OCT) zeigte neben der Hornhauteinschmelzung retrokorneal stark hyperreflektive Strukturen. Es zeigte sich eine diffuse Epithelinvasion retrokorneal, auf Iris, Ziliarkörper, Netzhaut und unter der Aderhaut mit erneuter, traktiver Ablatio retinae.

Schlussfolgerung: Posttraumatisch kann eine Epithelinvasion zur traktiven Ablatio retinae, Ziliarkörperabhebung bzw. Hornhauteinschmelzung führen. Hyperreflektive Membranauflagerungen im OCT können hinweisgebend auf eine diffuse Epithelinvasion sein. Gerade bei Kindern sollte bei Bulbusverletzungen größter Wert auf zeitnahen Wundverschluss gelegt werden, um diese posttraumatische Komplikation zu vermeiden.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Child
  • Ciliary Body / surgery
  • Corneal Diseases* / diagnosis
  • Corneal Diseases* / etiology
  • Corneal Diseases* / surgery
  • Eye Injuries* / complications
  • Eye Injuries* / diagnosis
  • Eye Injuries* / surgery
  • Humans
  • Keratoplasty, Penetrating
  • Ocular Hypotension* / diagnosis
  • Ocular Hypotension* / etiology