[Interdisciplinary endoscopy in children]

Chirurg. 2021 Mar;92(3):189-193. doi: 10.1007/s00104-020-01346-w. Epub 2021 Jan 27.
[Article in German]

Abstract

Introduction: Endoscopic diagnostics and interventions in children require a high level of expertise from different fields. The small dimensions, the vulnerability of the patients and the rarity of the diseases and problems as well as the necessity for the most modern endoscopic technology can only be mastered by an adequately constructed team.

Methods: We describe the typical indications, personnel and technical requirements and make suggestions for process organization. The necessity for an interdisciplinary approach is described using three illustrative examples.

Result: No single specialty alone can cope with the manifold challenges of pediatric endoscopy. The organization should therefore favor low-threshold collaborations.

Outlook: Further development of techniques is needed especially in the field of premature infant care and children with intestinal failure and motility disorders.

Zusammenfassung: EINFüHRUNG: Endoskopische Diagnostik und Interventionen bei Kindern erfordern ein hohes Maß an Expertise aus unterschiedlichen Bereichen. Die kleinen Dimensionen, die Vulnerabilität der Patienten*innen und die Seltenheit der Erkrankungen und Problematiken einerseits und die Notwendigkeit modernster Endoskopietechnik andererseits können nur durch ein adäquat aufgestelltes Team gemeistert werden.

Methoden: Wir beschreiben typische Indikationen, personelle und technische Anforderungen und machen Vorschläge zur Prozessorganisation. Die Notwendigkeit zum interdisziplinären Vorgehen wird an 3 exemplarischen Beispielen geschildert.

Ergebnis: Kein Fachgebiet allein kann die vielfältigen Herausforderungen der Kinderendoskopie alleine bewältigen. Die Organisation sollte deshalb niederschwellige Kooperationen begünstigen.

Ausblick: Vor allem im Bereich der Frühgeborenenversorgung und Kindern mit Darmversagen und Motilitätsstörungen bedarf es weiterer Technikentwicklungen.

Keywords: Esophageal perforation; Intestinoscopy; Pediatric intestinal pseudo-obstruction; Short bowel syndrome; Stent.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Child
  • Endoscopy*
  • Humans
  • Infant
  • Intestines*