[Three-muscle surgery for large angle esotropia]

Ophthalmologe. 2022 Jan;119(1):30-37. doi: 10.1007/s00347-020-01318-9. Epub 2021 Jan 20.
[Article in German]

Abstract

Background: Bilateral medial rectus muscle recession with or without Cüppers' posterior fixation suture and recess and resect surgery are used to correct for large angle esotropia. There are only few reports on three muscle surgery (3MS). We analyzed the results of 3MS.

Patients and methods: Between June 2016 and May 2020, 61 patients received 3MS for esotropia ≥ 27° (50 PD) together with oblique muscle surgery, if needed. Angles of strabismus were measured by simultaneous prism and cover testing (SPCT) and alternating prism and cover testing (APCT) at 5 m and 0.3 m. Grading was around 0.51 mm/degree (at 5 m). Medium-term results of 57 patients were available.

Results: Medians and ranges (min-max) were: age, 6 years (3-56 years). Preoperative APCT, far 34° (27-45°), near 36° (27-50°). Amount of surgery, 17 mm (15-21 mm), oblique muscle recession in 21 cases. The APCT after 5 months (3-24 months), far 2° (-10-18), near 2° (-8-18). Success rates (absolute deviation ≤ 6° [10 PD]), APCT far 68%, near 67%, SPCT far 79%, near 74%. Exotropia > 6° occurred in 4 cases (7%) at far and 3 (5%) at near, esotropia > 6° in 14 cases (25%) at far and 16 (28%) at near.

Conclusion: The use of 3MS is a suitable first step procedure to correct for large angle esotropia.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Zur Korrektur großwinkliger Esotropie sind die kombinierte Konvergenzoperation und die beidseitige Medialisrücklagerung ohne und mit Myopexie verbreitet. Nur wenige Berichte liegen zu Dreimuskeleingriffen (3 ME) vor. Wir analysierten die Ergebnisse von 3 ME.

Patienten und methoden: Von Juni 2016 bis Mai 2020 erhielten 61 Patienten einen 3 ME wegen Esotropie ≥ 27°. Schrägschielen wurde mitbehandelt. Die Schielwinkel wurden in 5 m und 0,3 m im simultanen (SPCT) und alternierenden Prismenabdecktest (APCT) gemessen. Die Dosierung betrug 0,51 mm/° (APCT, 5 m). Die Ergebnisse von 57 Patienten waren auswertbar.

Ergebnisse: Die Mediane und Streubreiten (min-max) betrugen: Alter: 6 Jahre (3–56). APCT präoperativ: fern 34° (27–45), nah 36° (27–50). Operationsdosis: 17 mm (15–21), 21 Fälle mit Obliquuschirurgie. APCT 5 Monate (3–24) postoperativ: fern 2° (−10–18), nah 2° (−8–18). Einen Restwinkel im Betrag ≤ 6° (≈ 10 PD) wiesen (APCT) fern 39 (68 %), nah 38 (67 %) und (SPCT) fern 45 (79 %), nah 42 Patienten (74 %) auf. Eine konsekutive Exotropie > 6° im APCT hatten fern 4 (7 %), nah 3 (5 %), eine Esotropie > 6° hatten 14 (25 %) bzw. 16 Patienten (28 %).

Schlussfolgerung: Die 3 ME ist als Ersteingriff bei großwinkliger Esotropie gut geeignet.

Keywords: Grading; Health economy; Operation; Strabismus; Therapy.

MeSH terms

  • Child
  • Esotropia* / surgery
  • Exotropia*
  • Humans
  • Oculomotor Muscles / surgery
  • Ophthalmologic Surgical Procedures
  • Retrospective Studies
  • Strabismus*
  • Treatment Outcome