[New aspects of rapid sequence induction including treatment of pulmonary aspiration]

Anaesthesist. 2021 Feb;70(2):171-184. doi: 10.1007/s00101-020-00901-8.
[Article in German]

Abstract

Pulmonary aspiration of solid components leads to displacement of the tracheobronchial tree, the aspiration of acidic gastric juices to chemical pneumonitis (Mendelson's syndrome) and the aspiration of oropharyngeal secretions or gastrointestinal pathogens to aspiration pneumonia. Principally, pulmonary aspiration can occur at any stage of anesthesia. In the clinical routine the aim must therefore be to identify those patients who have an increased risk of aspiration. When this is successful, measures can be taken to reduce the risk; these can be regional anaesthesia or the performance of general anaesthesia as rapid sequence induction (RSI). If severe pulmonary aspiration occurs despite all preventive measures, mostly during induction of anaesthesia, extensive experience and rapid action are necessary. This can only be achieved if the induction to RSI is performed by three persons with supervision of the trainee anaesthetist by a consultant anaesthetist.

Die pulmonale Aspiration von festen Bestandteilen führt zur Verlegung des Tracheobronchialbaums, die Aspiration von saurem Magensaft zur chemischen Pneumonitis (Mendelson-Syndrom) und die Aspiration von oropharyngealen Sekreten oder Magen-Darm-Keimen zur Aspirationspneumonie. Grundsätzlich kann eine pulmonale Aspiration zu jedem Zeitpunkt der Anästhesie auftreten. Im klinischen Alltag muss es daher das Ziel sein, diejenigen Patienten zu identifizieren, die ein erhöhtes Risiko für eine Aspiration haben. Wenn dies gelingt, können Maßnahmen ergriffen werden, um das Risiko zu reduzieren; dies können Regionalanästhesien sein oder die Durchführung der Allgemeinanästhesie als Rapid sequence induction (RSI). Kommt es trotz aller Vorsichtsmaßnahmen zu einer schwergradigen Aspiration – meist bei der Narkoseeinleitung – sind viel Erfahrung und schnelles Handeln erforderlich; dies ist nur zu erreichen, wenn die Einleitung zur RSI zu dritt erfolgt und ein Facharzt den Weiterbildungsassistenten überwacht.

Keywords: Acute respiratory distress syndrome; Cricoid pressure; Gastric content; Rapid sequence intubation; Ultrasonography.

MeSH terms

  • Anesthesia, General
  • Anesthesiology*
  • Humans
  • Intubation, Intratracheal
  • Pneumonia, Aspiration*
  • Rapid Sequence Induction and Intubation