[Systemic treatment of bladder cancer]

Urologe A. 2021 Feb;60(2):247-258. doi: 10.1007/s00120-020-01420-5.
[Article in German]

Abstract

With around 30,000 new cases annually bladder cancer (BC) is one of the most frequent cancers in Germany and the incidence is associated with advanced age and nicotine use. Urothelial carcinoma is the most frequent histological variant of BC in Central Europe. Nonmuscle-invasive BC can be resected endourologically and treated with intravesical instillation therapy. In the case of progression to nonmetastatic muscle-invasive disease radical cystectomy with accompanying neoadjuvant or adjuvant chemotherapy can be curative. Systemic treatment is the standard of care in metastatic disease. Although immunotherapy has made great progress in recent years, palliative chemotherapy remains the gold standard in first-line treatment. The armamentarium is continuously evolving: systemic immunotherapy is currently being investigated in nonmuscle-invasive BC as well as in perioperative and maintenance treatment after first-line chemotherapy and several studies are testing new targeted agents in palliative systemic therapy. This article gives an overview of current innovations and the expected paradigm shift in systemic treatment of BC.

Mit jährlich etwa 30.000 Neuerkrankungen ist das Harnblasenkarzinom (BC) eines der häufigsten Karzinome in Deutschland, und die Inzidenz steigt mit dem Alter. Das Urothelkarzinom stellt die häufigste histologische Variante des BC in Mitteleuropa dar. Das nichtmuskelinvasive Karzinom der Harnblase kann endourologisch reseziert und über eine intravesikale Instillationstherapie behandelt werden. Bei Voranschreiten zur muskelinvasiven Erkrankung kann eine Zystektomie mit begleitender neoadjuvanter oder adjuvanter Chemotherapie kurativ sein. Die Behandlung des metastasierten BC erfolgt systemisch. Obwohl der Einsatz der Immuntherapie in den letzten Jahren große Fortschritte gemacht hat, bleibt die palliative Chemotherapie nach wie vor der Goldstandard. Dabei entwickelt sich das Armamentarium weiter: Die Immuntherapie wird sowohl beim nichtmuskelinvasiven BC als auch in der perioperativen Behandlung sowie in der Erhaltungstherapie nach Chemotherapie untersucht, und es laufen Studien zu neuen zielgerichteten Wirkstoffen für die palliative Systemtherapie. Diese Neuerungen und der zu erwartende Paradigmenwechsel der Systemtherapie des BC werden in diesem Beitrag beleuchtet.

Keywords: Immune checkpoint inhibitors; Systemic treatment; Targeted therapy; Urinary bladder; Urothelial carcinoma.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Carcinoma, Transitional Cell* / drug therapy
  • Chemotherapy, Adjuvant
  • Cystectomy
  • Europe
  • Germany
  • Humans
  • Urinary Bladder Neoplasms* / surgery