Medial Hoffa Fracture: Description of a Novel Classification System and Rationale for Treatment Based on Fragment-Specific Fixation Strategy

Z Orthop Unfall. 2022 Jun;160(3):269-277. doi: 10.1055/a-1289-1102. Epub 2020 Dec 9.

Abstract

Purpose: This study aims to present a novel classification system and a rationale for treatment of medial Hoffa fractures.

Methods: We developed a simple comprehensive classification system for medial Hoffa fractures based on the fragment size and presence of fracture comminution. Furthermore, we propose a treatment algorithm based on two pillars: our case series of nine patients presenting medial Hoffa fractures and the best evidence-based pertinent literature. Fracture healing, range of motion, function, and complications were evaluated after a minimum of 6 months follow-up.

Results: All fractures healed with no loss of reduction. Knee flexion ranged from 90 - 130° (mean 110°, standard deviation 15.2). Knee extension ranged from 0 - 10° (mean 1°, standard deviation 3.3). Knee function according to the Lysholm score ranged from 74 - 96 points (mean 85, standard deviation 6.3). There were no complications such as infection, fixation failure, or medial femoral condyle osteonecrosis. One patient required hardware removal due to soft tissue irritation and one patient underwent knee mobilization under anesthesia after 8 weeks of fracture fixation due to knee stiffness.

Conclusion: The presented rationale for treatment based on the new classification system is a simple and effective strategy on the decision-making process for adequate management of medial Hoffa fractures.

Zweck: Ziel dieser Studie ist es, ein neues Klassifikationssystem und eine Grundlage für die Behandlung von medialen Hoffa-Frakturen vorzustellen.

Methode: Wir entwickelten ein einfaches, umfassendes Klassifikationssystem für mediale Hoffa-Frakturen auf Grundlage der Fragmentgröße und des Vorliegens einer Trümmerfraktur. Außerdem schlagen wir einen Behandlungsalgorithmus vor, der zum einen auf unserer Fallserie von neun Patienten mit medialen Hoffa-Frakturen und zum anderen auf der besten Evidenz-basierten Literatur zum Thema basiert. Nach einer Nachbeobachtungsdauer von mindestens 6 Monaten wurden Frakturheilung, Bewegungsumfang, Funktion und Komplikationen beurteilt.

Ergebnisse: Alle Frakturen heilten, ohne dass es zu einem Verlust der Reposition kam. Die Beugung im Kniegelenk reichte von 90 – 130° (Mittelwert: 110°; Standardabweichung: 15,2) und die Streckung im Kniegelenk von 0 – 10° (Mittelwert: 1°; Standardabweichung: 3,3). Die Funktion des Kniegelenks erreichte im Lysholm Score 74 – 96 Punkte (Mittelwert: 85; Standardabweichung: 6,3). Es kam nicht zu Komplikationen wie Infektionen, Fixationsversagen oder Osteonekrose des medialen Femurkondylus. Bei einem Patienten musste wegen einer Weichgewebereizung das Fixationsmaterial entfernt werden, und bei einem Patienten erfolgte 8 Wochen nach Fixation der Fraktur wegen Steifigkeit im Kniegelenk eine Mobilisierung des Kniegelenks unter Narkose.

Schlussfolgerung: Die vorgestellte Behandlung auf Grundlage des neuen Klassifikationssystems ist eine einfache und effektive Strategie für die Entscheidungsfindung bezüglich des adäquaten Vorgehens bei medialen Hoffa-Frakturen.

MeSH terms

  • Femoral Fractures* / diagnostic imaging
  • Femoral Fractures* / surgery
  • Femur / surgery
  • Fracture Fixation, Internal
  • Fracture Healing
  • Humans
  • Range of Motion, Articular