[Pain management for older care receivers in the ambulatory care setting]

Dtsch Med Wochenschr. 2020 Dec;145(24):1748-1753. doi: 10.1055/a-1186-5587. Epub 2020 Nov 30.
[Article in German]

Abstract

Pain and pain impacts: Chronic pain experienced by care receivers who live in their own homes is an issue of great importance, due to its frequency and intensity. The impacts of pain in this vulnerable group are manifested particularly in the form of marked adverse effects on mobility and activity.

Communicating about pain in ambulatory care services: Both physicians and staff of the ambulatory care services involved communicate too rarely about pain, its intensity and duration, with the pain-affected care receiver.

Medication-based pain therapy: The deficient pain therapy provided by ambulatory care services for pain-affected care receivers needs to be checked to ensure that medication is appropriate, that the simultaneous prescription of continuous and acute medication, and the clear information on dosage and dosing intervals is given on binding medication charts.

Interdisciplinary resources: Too little attention has been paid up to now to the challenges of interdisciplinary care for older care receivers in the ambulatory care setting, although interdisciplinarity in pain management has long been a stated requirement. Multidisciplinary action based on agreed guidelines and standards is the key to appropriate pain management. The interface communication between professional groups needs to be optimized in order to provide adequate care for the care receiver.

Schmerz und schmerzfolgen: Chronische Schmerzen bei älteren Pflegebedürftigen, die in der eigenen Häuslichkeit leben, sind aufgrund ihrer Häufigkeit und Intensität von hoher Relevanz. Schmerzfolgen werden in dieser vulnerablen Gruppe insbesondere in Form von ausgeprägten Beeinträchtigungen der Mobilität und Aktivität deutlich.

Schmerzkommunikation in der ambulanten versorgung: Sowohl die versorgenden Ärztinnen und Ärzte als auch das Pflegepersonal ambulanter Pflegedienste kommunizieren zu selten mit den schmerzbetroffenen Pflegebedürftigen über Schmerzen, ihre Intensität und Dauer sowie über das Schmerzmanagement. MEDIKAMENTöSE SCHMERZTHERAPIE: Die in der ambulanten Versorgung schmerzbetroffener Pflegebedürftiger defizitäre Schmerztherapie bedarf einer Überprüfung der Angemessenheit schmerzreduzierender Arzneistoffe, der gleichzeitigen Verordnung von Dauer- und Bedarfsmedikation sowie klarer Angaben zu Dosis und Dosisintervallen auf verbindlichen Medikationsplänen. INTERDISZIPLINäRE RESSOURCEN: Den Herausforderungen einer interdisziplinären Versorgung älterer Pflegebedürftiger im ambulanten Setting wurde bisher zu wenig Beachtung geschenkt, obwohl die Interdisziplinarität im Schmerzmanagement schon lange gefordert wird. Multidisziplinäres Handeln, basierend auf abgestimmten Leitlinien und Standards, stellt den Schlüssel für ein angemessenes Schmerzmanagement dar. Die Schnittstellenkommunikation zwischen den Berufsgruppen ist optimierungsbedürftig.

MeSH terms

  • Aged
  • Ambulatory Care*
  • Health Services for the Aged*
  • Humans
  • Pain Management*
  • Patient Education as Topic
  • Physician-Patient Relations