[Persistent anemia after kidney transplantation in a 36-year-old male patient-an unusual cause]

Internist (Berl). 2021 Mar;62(3):320-325. doi: 10.1007/s00108-020-00909-7.
[Article in German]

Abstract

An allogeneic kidney transplantation (match 1‑1‑0, cytomegalovirus, CMV, donor, D, +/recipient, R, - high risk) was performed in a 36-year-old patient. The patient was on dialysis due to a tubulointerstitial nephritis confirmed by biopsy 11 years previously. Posttransplantation there was a gradual decrease in the hemoglobin (Hb) level from 11.4 g/dl to 7.3 g/dl during the initial hospitalization period. Initially this was explained by the kidney transplantation and chronic fibrosing antral gastritis with erosions. Despite repeated transfusion of red cell concentrates, a refractory anemia persisted, which is why the patient presented several times at our clinic for further diagnosis and treatment. The presence of giant erythroblasts in the bone marrow and quantitative detection of parvovirus B19 (>900 million IU/ml DNA replications) was consistent with a virus-associated red cell aplasia. Intravenous immunoglobulin administration was established and showed long-term therapeutic success.

Bei einem 36-jährigen Patienten wurde eine allogene Nierentransplantation durchgeführt (Match 1‑1‑0, Zytomegalievirus [CMV] Donor [D] +/Empfänger −, hohes Risiko). Elf Jahre zuvor war es zu einer Dialysepflichtigkeit im Rahmen einer bioptisch gesicherten tubulointerstitiellen Nephritis gekommen. Nach Transplantation ereignete sich im Verlauf des initialen stationären Aufenthalts ein sukzessiver Hämoglobinabfall von 11,4 g/dl auf 7,3 g/dl. Initial war dies erklärt durch die stattgehabte Nierentransplantation und einer chronisch fibrosierende Antrumgastritis mit Erosionen. Trotz wiederholter Transfusion von Erythrozytenkonzentraten bestand eine refraktäre Anämie, weswegen sich der Patient mehrfach in unserer Klinik zur weiteren Diagnostik und Therapie vorstellte. Bei Darstellung von Riesenproerythroblasten im Knochenmark sowie dem quantitativen Nachweis von Parvovirus B19 (>900 Mio. IU/ml DNA-Replikationen) imponierte das Bild einer virusassoziierten Aplasie der Erythropoese. Eine intravenöse Immunglobulinapplikation wurde etabliert und zeigte einen langfristigen therapeutischen Erfolg.

Keywords: Anemia, aplastic, crisis; Immunoglobulins, intravenous; Immunosuppression; Parvovirus B19, human; Red cell aplasia, pure.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Adult
  • Humans
  • Kidney Transplantation* / adverse effects
  • Male
  • Parvoviridae Infections* / diagnosis
  • Parvoviridae Infections* / therapy
  • Parvovirus B19, Human*
  • Red-Cell Aplasia, Pure / therapy
  • Red-Cell Aplasia, Pure / virology*
  • Renal Dialysis