[HIV infection in the intensive care unit]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 Mar;117(2):91-99. doi: 10.1007/s00063-020-00757-1. Epub 2020 Nov 19.
[Article in German]

Abstract

Around 88,000 people in Germany live with an HIV (human immunodeficiency virus) infection. The proportion of those over 50 is around 30% and it has now become more likely that an older HIV-positive patient with other pre-existing illnesses will have to be treated in an intensive care unit (ICU) for a reason not directly associated with HIV than a person with a new HIV diagnosis for acquired immune deficiency syndrome (AIDS). Nevertheless, one third of patients with a new HIV diagnosis already have an advanced immune deficiency. Neurological or respiratory symptoms that require intensive medical care must be expected in these patients. The present article aims to raise awareness of these clinical pictures and the necessary differential diagnostics, and to provide the reader with an overview of the most important opportunistic infections and their treatment. In addition, the main focus of this article is on the possibilities of antiretroviral therapy in intensive care patients and provides the clinician with an overview of the start of treatment, the selection of suitable substances, and their dosage in the ICU.

In Deutschland leben circa 88.000 Menschen mit einer HIV-Infektion (humane Immundefizienz-Virus). Der Anteil der über 50-Jährigen liegt bei circa 30 % und es ist inzwischen wahrscheinlicher geworden, dass ein älterer HIV-positiver Patient mit weiteren Vorerkrankungen aus einem HIV-unabhängigen Grund auf der Intensivstation behandelt werden muss als aufgrund einer Intensivtherapie nach HIV-Neudiagnose wegen AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome). Dennoch hat ein Drittel der Patienten mit HIV-Neudiagnose bereits einen fortgeschrittenen Immundefekt. Bei diesen Patienten muss mit neurologischen oder respiratorischen Krankheitsbildern gerechnet werden, die eine intensivmedizinische Versorgung erfordern. Der vorliegende Artikel soll für diese Krankheitsbilder und die nötige Differenzialdiagnostik sensibilisieren und dem Leser einen Überblick über die wichtigsten opportunistischen Infektionen sowie deren Therapie vermitteln. Darüber hinaus liegt der Themenschwerpunkt dieses Beitrags auf den Möglichkeiten der antiretroviralen Therapie bei Intensivpatienten und bietet dem Kliniker einen Überblick über den Behandlungsbeginn, die Auswahl geeigneter Substanzen und deren Dosierung auf der Intensivstation (ITS).

Keywords: AIDS; HIV; Intensive care; Late presentation; Opportunistic infection.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Acquired Immunodeficiency Syndrome* / complications
  • Acquired Immunodeficiency Syndrome* / diagnosis
  • Acquired Immunodeficiency Syndrome* / drug therapy
  • Critical Care
  • HIV Infections* / diagnosis
  • HIV Infections* / therapy
  • Hospital Mortality
  • Humans
  • Intensive Care Units