Prognostic value of DCTA scoring system in heart failure

Herz. 2021 Sep;46(Suppl 2):243-252. doi: 10.1007/s00059-020-04993-1. Epub 2020 Oct 21.

Abstract

Objective: The aim of this study was to evaluate the prognostic value of a novel scoring system, based on D‑dimer, total cholesterol, high-sensitivity cardiac troponin T (hs-cTnT), and serum albumin levels, in patients with heart failure.

Methods: A total of 221 patients diagnosed with heart failure between May 2016 to January 2020 were enrolled in this retrospective study. The prognostic significance of the biomarkers D‑dimer, total cholesterol, hs-cTnT, and serum albumin was determined with univariate and multivariate Cox proportional hazard models. A novel prognostic score based on these predictors was established. The Kaplan-Meier method and log-rank test were used to compare the adverse outcomes of patients in different risk groups.

Result: Results from univariate and multivariate analyses showed that high D‑dimer, low serum albumin, high hs-cTnT, and low total cholesterol levels were independent prognostic factors for adverse outcomes (D-dimer >0.63 mg/l, HR = 1.84, 95% CI = 1.16-2.94, p = 0.010; serum albumin >34 g/l, HR = 0.67, 95% CI = 0.45-0.99, p = 0.046; hs-cTnT >24.06 pg/ml, HR = 1.65, 95% CI = 1.08-2.53, p = 0.020; total cholesterol >3.68 mmol/l, HR = 0.63, 95% CI = 0.43-0.92, p = 0.017). Moreover, all the patients were stratified into low-risk or high-risk group according to a scoring system based on these four markers. Kaplan-Meier analyses demonstrated that patients in the high-risk group were more prone to having adverse outcomes compared with patients in the low-risk group.

Conclusion: D‑dimer, total cholesterol, hs-cTnT, and serum albumin levels were independent prognostic factors in the setting of heart failure. A novel and comprehensive scoring system based on these biomarkers is an easily available and effective tool for predicting the adverse outcomes of patients with heart failure.

Zusammenfassung: ZIEL DER ARBEIT: Ziel der vorliegenden Studie war es, den prognostischen Wert eines neuen Score-Systems zu untersuchen, der auf den Werten für D‑Dimere, Gesamtcholesterin, hochsensitives kardiales Troponin (hs-cTnT) und Serumalbumin bei Patienten mit Herzinsuffizienz beruht.

Methoden: In diese retrospektive Studie wurden 221 Patienten mit Diagnosestellung einer Herzinsuffizienz zwischen Mai 2016 und Januar 2020 einbezogen. Die prognostische Bedeutung der Biomarker D‑Dimere, Gesamtcholesterin, hs-cTnT und Serumalbumin wurde anhand univariater und multivariater Cox-Proportional-Hazard-Modelle ermittelt. Es wurde ein neuer prognostischer Score auf der Grundlage dieser Prädiktoren etabliert. Um unerwünschte Ereignisse zwischen den Patienten in verschiedenen Risikogruppen zu vergleichen, wurden die Kaplan-Meier-Methode und der Log-Rank-Test eingesetzt.

Ergebnisse: Die Ergebnisse der univariaten und multivariaten Analysen zeigten, dass hohe Werte für D‑Dimere und hs-cTnT sowie niedrige Werte für Gesamtcholesterin und Serumalbumin unabhängige prognostische Faktoren für ungünstige Outcomes waren (D-Dimere >0,63 mg/l; Hazard Ratio, HR = 1,84; 95%-Konfidenzintervall, 95%-KI = 1,16–2,94; p = 0,010; Serumalbumin >34 g/l; HR = 0,67; 95%-KI = 0,45–0,99; p = 0,046; hs-cTnT >24,06 pg/ml; HR = 1,65; 95%-KI = 1,08–2,53; p = 0,020; Gesamtcholesterin >3,68 mmol/l; HR = 0,63; 95%-KI = 0,43–0,92; p = 0,017). Darüber hinaus wurden alle Patienten gemäß einem Scoring-System auf Grundlage dieser 4 Parameter in eine Niedrigrisikogruppe oder Hochrisikogruppe eingeteilt. Die Kaplan-Meier-Analysen ergaben, dass bei den Patienten in der Hochrisikogruppe eine höhere Tendenz zu ungünstigen Outcomes als bei den Patienten in der Niedrigrisikogruppe bestand.

Schlussfolgerung: Die Werte für D‑Dimere, Gesamtcholesterin, hs-cTnT sowie Serumalbumin stellten sich als unabhängige prognostische Faktoren bei Vorliegen einer Herzinsuffizienz heraus. Ein neues und umfassendes Scoring-System auf der Basis dieser Biomarker erwies sich als leicht verfügbares und effektives Instrument zur Vorhersage ungünstiger Outcomes bei Patienten mit Herzinsuffizienz.

Keywords: D‑dimer; High-sensitivity cardiac troponin T; Prognosis; Serum albumin; Total cholesterol.

MeSH terms

  • Biomarkers
  • Edetic Acid / analogs & derivatives
  • Heart Failure* / diagnosis
  • Humans
  • Prognosis
  • Retrospective Studies
  • Troponin T*

Substances

  • Biomarkers
  • Troponin T
  • CDTA
  • Edetic Acid