Reduced rate of admissions for acute coronary syndromes during the COVID-19 pandemic: an observational analysis from a tertiary hospital in Germany

Herz. 2020 Nov;45(7):663-667. doi: 10.1007/s00059-020-04991-3. Epub 2020 Oct 7.

Abstract

Background: Several observational studies have suggested a worrying reduction in hospitalisations for acute coronary syndromes in the emergency cardiology department in the last few months all over the world. The aim of the present study is to assess the impact of the current COVID-19 health crisis on admission for acute coronary syndrome (ACS) in the cardiology department of a tertiary general hospital in Germany with a COVID-19 ward.

Methods and results: The authors retrieved clinical data evaluating consecutive patients with ACS admitted to their emergency cardiology department. Data from January to June 2020, as well as for a 5-week period corresponding to this year's COVID-19 outbreak in south-west Germany (23rd March-26th April), were analysed and compared to data from equivalent weeks in the previous 2 years. A trend of reduction in admissions for ACS was observed from the beginning of the outbreak in the region at the end of March 2020. This trend continued and even intensified after a fall in COVID-19 cases in the area; the number of ACS patients in April 2020 was 25% and in June 29% lower than in January 2020 (p-value for linear trend <0.001). An even more consistent reduction was observed as compared with the equivalent weeks in the previous 2 years (38% and 30% lower than in 2019 and 2018, respectively; p = 0.009).

Conclusions: The COVID-19 health and social crisis has caused a worrying trend of reduced cardiological admissions for ACS, without evidence of a decrease in its incidence. Understanding and counteracting the causes appears to be crucial to avoiding major long-term consequences for healthcare systems worldwide.

Hintergrund: Mehrere Beobachtungsstudien weisen auf einen besorgniserregenden Rückgang der Hospitalisierungen wegen eines akuten Koronarsyndroms (ACS) in kardiologischen Notaufnahmen über die vergangenen Monate hin – und das weltweit. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Auswirkungen der gegenwärtigen COVID-19-Gesundheitskrise auf die Aufnahmen wegen ACS in der kardiologischen Abteilung eines deutschen Krankenhauses der Tertiärversorgung mit COVID-19-Station zu untersuchen.

Methoden und Ergebnisse: Ausgewertet wurden klinische Daten konsekutiver Patienten mit ACS, die in der kardiologischen Notaufnahme der Autoren behandelt worden waren. Daten von Januar bis Juni 2020 sowie aus einer 5‑wöchigen Phase, die den diesjährigen COVID-19-Ausbruch in Südwestdeutschland abdeckt (23. März bis 26. April), wurden analysiert und mit Daten aus den entsprechenden Wochen der beiden Vorjahre verglichen. Ein Trend zu reduzierten Aufnahmen wegen ACS zeigte sich ab Beginn des Ausbruchs in der Region Ende März 2020. Dieser Trend hielt an und verstärkte sich nach einem Abfall der COVID-19-Fälle in der Region sogar; die Zahl der Patienten mit ACS war im April 2020 25% und im Juni 29 % niedriger als im Januar 2020 (p-Wert für linearen Trend <0,001). Eine noch beständigere Reduktion zeigte sich im Vergleich mit den entsprechenden Wochen in den beiden Vorjahren (38 % und 30 % niedriger als 2019 bzw. 2018; p = 0,009).

Schlussfolgerungen: Die gesundheitliche und gesellschaftliche Krise durch COVID-19 hat zu einem besorgniserregenden Rückgang kardiologischer Aufnahmen wegen ACS geführt, ohne dass es Hinweise auf eine reduzierte Inzidenz geben würde. Es erscheint von wesentlicher Bedeutung, die Ursachen zu verstehen und ihnen entgegenzuwirken, um schwerwiegende Langzeitfolgen für Gesundheitssysteme weltweit zu vermeiden.

Keywords: Acute coronary events; Coronary angiography; Myocardial infarction; Percutaneous coronary intervention; SARS-CoV‑2.

Publication types

  • Observational Study

MeSH terms

  • Acute Coronary Syndrome / epidemiology*
  • Betacoronavirus
  • COVID-19
  • Coronavirus Infections / epidemiology*
  • Germany / epidemiology
  • Hospitalization
  • Humans
  • Pandemics
  • Pneumonia, Viral / epidemiology*
  • Retrospective Studies
  • SARS-CoV-2
  • Tertiary Care Centers