[Asymmetric dimethylarginine (ADMA) in retinal vein occlusion-Results from the Gutenberg RVO study]

Ophthalmologe. 2021 Jul;118(7):684-690. doi: 10.1007/s00347-020-01223-1. Epub 2020 Sep 17.
[Article in German]

Abstract

Background: Asymmetric dimethylarginine (ADMA) is considered an independent cardiovascular risk factor (cvRF) and thus represents a potential new biomarker for retinal vein occlusion (RVO).

Methods: Overall, 92 patients with RVO and the same number of matched controls were included in the Gutenberg RVO study. All patients underwent a standardized examination for cvRF at the study center of the population-based Gutenberg health study (GHS) as well as ophthalmological examinations and intensive laboratory tests. This article presents a substudy of patients (≤65 years old) and the controls in whom ADMA was additionally determined by high performance liquid chromatography (HPLC) at baseline and 4-6 weeks later.

Results: Out of 44 patients with RVO 22 had central retinal vein occlusion (CRVO), 15 had branch retinal vein occlusion (BRVO) and 7 had hemiretinal vein occlusion (hemi-RVO). The ADMA levels were 0.383 ± 0.094 µM (mean ± standard deviation) in RVO patients at baseline and 0.380 ± 0.093 µM (p = 0.514, initial vs. follow-up) after the follow-up period versus 0.360 ± 0.077 µM (p = 0.175, controls vs. RVO) in controls (n = 44). Arterial hypertension was the most prevalent risk factor in 22 (50%) of the patients and in 11 (25%) of the controls (odds ratio, OR 2.77, 95% confidence interval, CI 0.97-7.95; p = 0.058). The ADMA values above the 95th percentile (>0.530 µM) were detected in 4 patients with RVO (9.1%) but not in any of the controls (p = 0.041, RVO vs. controls).

Conclusion: Hypertension is the most important risk factor for RVO. Due to the high number of hypertensive patients in the cohort, the relevance of ADMA as an independent risk factor could neither be confirmed nor disproved.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Asymmetrisches Dimethylarginin (ADMA) gilt als unabhängiger kardiovaskulärer Risikofaktor (cvRF) und stellt damit einen möglichen neuen Biomarker für retinale Venenverschlüsse (RVV) dar.

Methodik: Es wurden 92 Patienten sowie 92 gematchte Kontrollpersonen für die Gutenberg-RVO-Studie rekrutiert. Alle Patienten unterliefen eine standardisierte Untersuchung im Studienzentrum der populationsbasierten Gutenberg-Gesundheitsstudie (GHS) sowie ophthalmologische Untersuchungen und eine intensive Labordiagnostik. Bei Patienten ≤65 Jahren und deren Kontrollpersonen wurde im Rahmen einer Substudie zusätzlich ADMA mittels Hochleistungsflüssigkeitschromatographie (HPLC) bei Aufnahme und 4 bis 6 Wochen später bestimmt.

Ergebnisse: Von 44 Patienten mit RVV bestand bei 22 ein Zentralvenenverschluss (ZVV), bei 15 ein Venenast- (VAV) und bei 7 ein hemiretinaler Venenverschluss (Hemi-ZVV). Die ADMA-Spiegel lagen bei Patienten initial bei 0,383 ± 0,094 µM (Mittelwert ± Standardabweichung), im Verlauf bei 0,380 ± 0,093 µM (p = 0,514, initial vs. Verlaufsspiegel) und bei Kontrollen (n = 44) bei 0,360 ± 0,077 µM (p = 0,175, Kontrollen vs. RVV). Bei 22 (50 %) der Patienten und bei 11 (25 %) der Kontrollen zeichnete sich eine arterielle Hypertonie als wesentlicher Risikofaktor ab (OR: 2,77 95 %-CI:0,97–7,95; p = 0,058). ADMA-Werte oberhalb der 95. Perzentile (>0,530 µM) wurden nur bei 4 RVV-Patienten (9,1 %), nicht aber bei Kontrollen nachgewiesen (p = 0,041, RVV vs. Kontrollen).

Schlussfolgerung: Die Hypertonie stellt den wichtigsten Risikofaktor für RVV dar. Wegen der hohen Anzahl an Hypertonikern in der Kohorte konnte die Relevanz von ADMA als unabhängiger Risikofaktor weder nachgewiesen noch widerlegt werden.

Keywords: Asymmetric dimethylarginine; Cardiovascular risk factors; Gutenberg RVO study; Gutenberg health study; Retinal vein occlusion.

MeSH terms

  • Aged
  • Arginine / analogs & derivatives
  • Humans
  • Hypertension*
  • Retinal Vein Occlusion* / diagnosis
  • Retinal Vein Occlusion* / epidemiology
  • Risk Factors

Substances

  • N,N-dimethylarginine
  • Arginine