[Radiological manifestations of pulmonary diseases in COVID-19]

Radiologe. 2020 Oct;60(10):908-915. doi: 10.1007/s00117-020-00749-4.
[Article in German]

Abstract

Clinical issue: Since its emergence in late 2019, the disease caused by the novel coronavirus, termed COVID-19, has been declared a pandemic by the World Health Organization. Reference standard for the diagnosis of COVID-19 is a positive reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR) test. While the RT-PCR shows a high specificity, its sensitivity depends on the duration of symptoms, viral load, quality of the sample, and the assay used.

Standard radiological methods: Chest radiography and computed tomography (CT) of the chest are the imaging modalities primarily used for assessment of the lung manifestations, extent, and complications of COVID-19 pneumonia.

Performance: Sensitivity and specificity of chest radiography is low. While sensitivity of CT for detecting COVID-19 pneumonia is high-averaging around 90%-its specificity is low-between 25 and 33%.

Practical recommendations: Indications for imaging in patients with suspected or diagnosed COVID-19 infection should be carefully considered to minimize the risk of infection for medical personnel and other patients. Imaging, particularly CT, can assess disease extent, complications, and differential diagnoses. COVID-19 pneumonia typically presents with bilateral, subpleural areas of ground glass opacifications with or without consolidations. During the course of the disease features resembling organizing pneumonia can occur. Follow-up examinations after recovery from COVID-19 pneumonia should focus on fibrotic changes of the lung parenchyma.

Klinisches/methodisches Problem: Seit dem Auftreten des neuartigen Coronavirus Ende 2019 und der damit verbundenen Erkrankung – Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) – kam es zum Ausrufen einer Pandemie durch die Weltgesundheitsorganisation (WHO). Der Referenzstandard für die Diagnose ist der Virusnachweis mittels „reverse transcription polymerase chain reaction“ (RT-PCR). Bei hoher Spezifizität ist die Sensitivität der RT-PCR jedoch stark abhängig von der Symptomdauer, der Viruslast, der Qualität der Probe sowie des verwendeten Tests.

Radiologische Standardverfahren: Im Rahmen von COVID-19 werden primär Thoraxröntgen und Thorax-Computertomographie(CT) zur Erkennung von Lungenmanifestationen bzw. deren Ausdehnung und von Komplikationen eingesetzt.

Leistungsfähigkeit: Die Sensitivität und Spezifizität des Thoraxröntgens bei COVID-19 ist gering. Die Thorax-CT weist eine hohe Sensitivität von ungefähr 90 % bei jedoch geringer Spezifizität auf (zwischen 25 und 33 %).

Empfehlung für die Praxis: Die Indikation für die Durchführung von Bildgebung im Rahmen von COVID-19 sollte immer mit Bedacht gestellt werden, um das Übertragungsrisiko für medizinisches Personal und andere Patienten zu minimieren. Die Bildgebung ist vor allem hilfreich zur Evaluierung des Ausmaßes der Lungenbeteiligung der Erkrankung, zur Abgrenzung von Komplikationen und Differenzialdiagnosen. Typischerweise zeigen sich bilaterale, subpleurale Milchglasverdichtungen mit oder ohne Konsolidierungsareale. Im Verlauf können auch Veränderungen einer organisierenden Pneumonie beobachtet werden. Bei Untersuchungen nach Genesung einer COVID-19-Pneumonie ist auf fibrotische Lungenveränderungen zu achten.

Keywords: Areas of consolidation; Computed tomography; Differential diagnosis; Fibrotic lung parenchyma; Ground glass opacifications.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Betacoronavirus*
  • COVID-19
  • Coronavirus Infections*
  • Humans
  • Lung
  • Pandemics*
  • Pneumonia, Viral*
  • SARS-CoV-2