[Does SARS-CoV-2 cause lung inflammation even in mild clinical courses? : A multicenter report from outpatient care]

Radiologe. 2020 Oct;60(10):943-948. doi: 10.1007/s00117-020-00746-7.
[Article in German]

Abstract

Objective: In spring 2020 imaging findings of the lungs were found in several radiological practices and in outpatient clinic patients, which indicated acute or previous viral pneumonia. It was striking that many of the patients affected had only mild symptoms. In this case study it was investigated to what extent SARS-CoV‑2 can cause lung involvement even with minor symptoms.

Material and methods: In this study five outpatient radiological centers and two inpatient hospitals in North Rhine-Westphalia and Baden-Württemberg in Germany were involved. The retrospective analysis included outpatients with radiologically detected viral pneumonia, who were examined in March or April 2020. The clinical symptoms were divided into severity levels 1-5 using a simplified clinical score. The lung images were evaluated with respect to features specific for COVID-19 . The presence of a SARS-CoV‑2 infection was verified using PCR, antibody testing and/or typical computed tomography (CT) morphology.

Results: A total of 50 patients were included, all of whom had radiological signs of viral pneumonia. The majority had no or only few non-specific symptoms (26/50). This was followed by mild symptoms of a flu-like infection (17/50). Severe forms were rare in outpatients (7/50). Detection of COVID-19 was successful in 30/50 cases using PCR and in 4/50 cases using an antibody test. In 16/50 cases the diagnosis was based on typical CT criteria and on the typical COVID patient history.

Conclusion: A SARS-CoV‑2 infection leads to lung involvement more often than previously assumed, namely not only in severely ill hospitalized patients but also in cases with only mild or even non-specific symptoms.

Ziel: Im Frühjahr 2020 wurden in mehreren radiologischen Praxen sowie bei ambulanten Klinikpatienten bildgebende Lungenbefunde festgestellt, welche auf eine akute oder durchgemachte virale Pneumonie hinwiesen. Augenfällig war, dass viele der betroffenen Patienten nur milde Symptome aufwiesen. In dieser Fallstudie wurden daher untersucht, inwiefern SARS-CoV‑2 auch bei geringen Symptomen einen Befall der Lunge verursachen kann.

Material und Methode: An der Studie waren 5 radiologische Praxen und 2 Kliniken in Nordrhein-Westfalen und in Baden-Württemberg beteiligt. In die retrospektive Analyse wurden ambulante Patienten mit radiologischer Viruspneumonie eingeschlossen, die in den beiden Monaten März und April 2020 untersucht wurden. Die klinischen Symptome wurden mittels eines simplifizierten klinischen Scores in die Schweregrade 1 bis 5 unterteilt. Die Lungenaufnahmen wurden hinsichtlich COVID-19-spezifischer Merkmale ausgewertet. Das Vorliegen einer SARS-CoV-2-Infektion wurde mittels PCR, Antikörpertestung und/oder anhand der typischen CT-Morphologie verifiziert.

Resultate: Insgesamt wurden 50 Patienten eingeschlossen, die alle eine radiologische Viruspneumonie aufwiesen. Die Mehrheit hatte keine oder nur geringe unspezifische Symptome (26/50). Es folgten leichte Symptome eines grippalen Infektes (17/50). Schwere Verlaufsformen waren bei ambulanten Patienten selten (7/50). Der Nachweis einer COVID-19-Erkrankung gelang in 30/50 Fällen mittels PCR und in 4/50 Fällen mittels Antikörpertest. In 16/50 Fällen basierte die Diagnose auf typischen CT-Kriterien sowie auf der typischen COVID-Anamnese.

Schlussfolgerung: Eine SARS-CoV-2-Infektion führt häufiger als bislang angenommen zu einer Lungenbeteiligung, nämlich nicht nur bei schwer erkrankten hospitalisierten Patienten, sondern auch bei Fällen mit nur leichten oder sogar unspezifischen Symptomen.

Keywords: COVID-19; Confirmed diagnosis; Imaging; Pneumonia; Symptoms.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Ambulatory Care
  • Betacoronavirus*
  • COVID-19
  • Coronavirus Infections*
  • Germany
  • Humans
  • Inflammation
  • Outpatients
  • Pandemics*
  • Pneumonia, Viral*
  • Retrospective Studies
  • SARS-CoV-2