[Algorithm for flexible decision-making in the intra-hospital management of patients with the changing requirements of the SARS-CoV-2 pandemic]

Notf Rett Med. 2020;23(5):356-363. doi: 10.1007/s10049-020-00748-x. Epub 2020 Jul 7.
[Article in German]

Abstract

After the initial fulminant outbreak, the SARS-CoV‑2 pandemic has now taken a more protracted course which, nevertheless, challenges hospitals in returning to a "normal" mode and in preparing for a worst-case scenario of a second wave. Not only the organization of the first contact with the patient and the admission in the emergency department but also the admission as an in-patient and the subsequent management requires both flexibility and clear directions of action for the medical personnel involved. The aim of the algorithm was to develop a structured, easy to implement and easy to follow guideline while simultaneously preserving resources. The algorithm covers some key points of decision making such as clinical signs, first contact, admission for in-patient treatment, consequences of swab and computed tomography (CT) results, and allocation and isolation measures within the hospital. The algorithm is not intended to guide diagnostics, decisions and treatment in the narrower medical sense but to provide more general instructions for the management of in-patients considering specific aspects of SARS-CoV‑2.

Die nunmehr zunehmend verhalten verlaufende SARS-CoV-2-Pandemie stellt hohe Anforderungen an alle involvierten Kliniken hinsichtlich der Rückkehr zur Elektivversorgung wie auch in Hinsicht auf die Planungen für ein Worst-case-Szenario einer zweiten Welle, z. B. nach wieder vermehrter Reisetätigkeit im Sommer oder im Rahmen wieder zunehmender Erkältungskrankheiten im Herbst. Sowohl für die Erstsichtung und die Notaufnahme als auch innerklinisch ist nach Aufnahme des Patienten flexibel zu reagieren. Deshalb war es unser Ziel, eine Handlungsanweisung in Form eines Algorithmus zu entwickeln und zu implementieren, die den ärztlichen und Pflegemitarbeitern einen verlässlichen Entscheidungsrahmen an die Hand gibt und gleichzeitig Ressourcen schont, Patientenfehlallokationen minimiert und Patient*innen und Personal gleichermaßen Sicherheit und Rückhalt gibt. In dem Algorithmus sind wichtige Entscheidungsknoten wie klinische Symptomatik, Erstkontakt, Übergang in die stationäre Behandlung, Vorgehen nach Abstrich- und Computertomographie (CT)-Ergebnis sowie Allokations- und Isolationsmaßnahmen zusammengefasst. Der Algorithmus soll nicht das initiale rein medizinische Management in der Notaufnahme abbilden, sondern entspricht einem allgemeinen, organisatorischen Prozedere für die stationäre Aufnahme und den Gesamtklinikaufenthalt.

Keywords: Algorithm; COVID-19; Decision making; Hospital admission; Patient management.

Publication types

  • English Abstract
  • Review