Prenatal Diagnosis and Postnatal Outcome of Eight Cases with Criss-Cross Heart - A Multicenter Case Series

Ultraschall Med. 2022 Dec;43(6):e90-e97. doi: 10.1055/a-1205-0289. Epub 2020 Jul 16.

Abstract

Objective: Criss-cross heart (CCH) is a rare congenital cardiac defect defined by crossing of ventricular inflow streams contributing to less than 0.1 % of all congenital heart anomalies. Due to its rarity and complexity, prenatal diagnosis in these patients remains challenging. We sought to describe prenatal findings and postnatal course in eight cases of prenatally diagnosed CCH.

Methods: This is a retrospective case series of prenatally diagnosed CCH in three centers between 2010-2017. We reviewed fetal echocardiograms as well as postnatal clinical charts and surgical reports.

Results: 8 cases of CCH were included. The median gestational age at diagnosis was 27 weeks. 7 patients were found with situs solitus, one fetus with situs ambiguous. In all patients, the four-chamber view was abnormal. There was atrioventricular discordance in half of the patients, while all patients showed ventriculoarterial discordance. All patients were found with additional cardiac anomalies, including ventricular septal defect, double outlet right ventricle, right aortic arch, atrial septal defect and pulmonary stenosis. Three patients underwent amniocentesis without pathological findings. All patients were born alive at a median gestational age of 38 + 2 weeks and survived our median follow-up of 181 days.

Conclusion: CCH can be diagnosed prenatally by detailed fetal echocardiography when observing an abnormal four-chamber view with crossing of inflow streams into both ventricles and a lack of parallel orientation of the atrioventricular valve axis due to a clockwise or counterclockwise rotation of the ventricular mass along its axis. With the help of prenatal ultrasound, parental guidance and counselling as well as postnatal pediatric cardiac management can be warranted.

ZIEL: Das Criss-cross-Herz (CCH) ist eine seltene angeborene kardiale Fehlbildung, die durch die Kreuzung der Zuflüsse beider Ventrikel definiert ist. Sie macht weniger als 0,1 % aller kongenitalen Herzanomalien aus. Aufgrund dieser Seltenheit und Komplexität stellt die pränatale Diagnose bei den betroffenen Patienten eine Herausforderung dar. Wir möchten die vorgeburtlichen Befunde und den postnatalen Verlauf in 8 Fällen von pränatal diagnostiziertem CCH beschreiben.

Methoden: Dies ist eine retrospektive Fallserie von pränatal diagnostiziertem CCH in 3 Zentren zwischen 2010 und 2017. Wir überprüften fetale Echokardiogramme sowie postnatale Krankenakten und chirurgische Berichte.

Ergebnisse: Eingeschlossen wurden 8 Fälle mit CCH. Bei Diagnose betrug das mediane Alter 27 Gestationswochen. Bei 7 Föten lag ein Situs solitus, bei einem Fötus ein Situs ambiguus vor. Alle Patienten hatten einen abnormalen 4-Kammer-Blick. Bei der Hälfte der Patienten bestand eine atrioventrikuläre Diskordanz, während alle Patienten eine ventrikuloarterielle Diskordanz aufwiesen. Alle Föten wiesen zusätzliche kardiale Anomalien auf, darunter einen Ventrikelseptumdefekt, einen rechten Ventrikel mit doppeltem Auslass, einen rechten Aortenbogen, einen Vorhofseptumdefekt und eine Lungenstenose. Bei 3 Patienten wurde die Amniozentese ohne pathologischen Befund durchgeführt. Alle Patienten wurden in der medianen Gestationswoche 38 + 2 lebend geboren und überlebten unsere mediane Nachbeobachtungsperiode von 181 Tagen.

Schlussfolgerung: Die CCH kann pränatal durch eine detaillierte fetale Echokardiografie diagnostiziert werden, wenn ein abnormaler 4-Kammer-Blick mit Kreuzung der Zuflüsse beider Ventrikel vorliegt und eine fehlende parallele Orientierung der Atrioventrikularklappen-Achse aufgrund der Rotation der ventrikulären Masse entlang ihrer Achse im oder gegen den Uhrzeigersinn beobachtet wird. Mithilfe der pränatalen Sonografie kann die Betreuung und Beratung der Eltern sowie ein postnatales pädiatrisches Herzmanagement gewährleistet werden.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Child
  • Crisscross Heart* / diagnostic imaging
  • Double Outlet Right Ventricle* / surgery
  • Female
  • Heart Defects, Congenital* / diagnostic imaging
  • Heart Septal Defects, Ventricular*
  • Humans
  • Infant
  • Multicenter Studies as Topic
  • Pregnancy
  • Prenatal Diagnosis
  • Retrospective Studies
  • Ultrasonography, Prenatal