[Pseudarthroses]

Orthopade. 2020 Jun;49(6):547-560. doi: 10.1007/s00132-020-03920-w.
[Article in German]

Abstract

Fractures and osteotomies are characterized by a structural discontinuity of the affected bone with formation of a gap. If bone healing does not lead to an osseous bridging of the fragments within a time period of 6 months a nonunion (pseudarthrosis) occurs. In this stage spontaneous bone healing is unlikely in the future without any intervention. Pseudarthrosis is classified into hypertrophic and atrophic types. Moreover, the differentiation between aseptic and septic conditions, the size of the defect, the local blood supply and the mechanical stability are crucial for treatment planning. The type of pseudarthrosis and the accompanying comorbidities can be classified in scoring systems and influence the selection of the treatment procedure. The operative principles aim at the vitalization of atrophic bone parts, achieving sufficient stabilization and cures the infection, whereas nonoperative measures are primarily supportive measures. The foundation of successful treatment is the minimization of individual risk profiles and sufficient patient compliance.

Frakturen und Osteotomien führen zu einer knöchernen Diskontinuität mit Spaltbildung. Ist die Knochenheilung über einen Zeitraum von 6 Monaten gestört und hat nicht zu einer knöchernen Überbrückung der beteiligten Fragmente geführt, liegt ein Scheingelenk (Pseudarthrose) vor. In diesem Stadium ist ohne Intervention auch zukünftig nicht von einer Spontanheilung auszugehen. Grundlegend unterscheidet man die hypertrophe von der atrophen Pseudarthrose. Wichtig für die Therapieplanung ist die Erfassung von Infekten, der Defektgröße, der lokalen Durchblutung und der mechanischen Stabilität. Die Art der Pseudarthrose und die begleitenden Komorbiditäten können in Scoringsystemen erfasst werden und beeinflussen die Wahl des Therapieverfahrens. Während operative Prinzipien kausal auf die Vitalisierung atropher Knochenanteile, das Schaffen einer ausreichenden Stabilität sowie auf eine Infektsanierung abzielen, sind nichtoperative Maßnahmen vornehmlich supportiv. Grundlage eines Therapieerfolgs ist die Minimierung individueller Risikoprofile sowie die ausreichende Compliance des Patienten.

Keywords: Bone healing; Implant failure; Infection; Osteosynthesis; Trauma.

MeSH terms

  • Fracture Fixation, Internal
  • Fractures, Bone / surgery*
  • Humans
  • Osteotomy*
  • Patient Compliance
  • Pseudarthrosis*