[Substance-related disorders in adolescence and young adulthood]

Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2020 Nov;48(6):448-452. doi: 10.1024/1422-4917/a000725. Epub 2020 Mar 24.
[Article in German]

Abstract

Substance-related disorders in adolescence and young adulthood Abstract. Adolescence is a critical period for the onset of addiction and comorbid psychological disorders. Although substance use disorders (SUD) are among the most prevalent psychiatric conditions and a leading cause for hospitalization in the young population, young people with SUD can be considered an underserved population. Existing capacities for the provision of specific health services including withdrawal treatment for young SUD patients are inadequate, and medical rehabilitation facilities are lacking almost completely. Because SUD often becomes a chronic condition with high degree of relapse, from a life-course perspective this demands a highly connected healthcare structure at the intersection of child and adolescent and adult psychiatry as well as other health services. These interconnected services must be sensitive to the developmental needs and aspects of adolescent SUD, such as motivational, social, and educational factors. Moreover, there is a need for ongoing and often multidisciplinary support during the transition from child and adolescent to adult psychiatry with a transparent medical documentation and clear allocation of costs. The establishment and formative evaluation of (specific) medical rehabilitation facilities for children, adolescents, and young adults is highly recommended to improve the current healthcare situation for young SUD patients.

Zusammenfassung. Das Jugendalter ist eine besonders kritische Lebensphase für die Entwicklung von Suchterkrankungen und komorbiden psychischen Störungen. Substanzbezogene Störungen gehören zu den am weitesten verbreiteten psychischen Störungen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter und sind in dieser Gruppe mit steigender Tendenz der häufigste Anlass für eine Krankenhausbehandlung. Dennoch fehlt es an jugendspezifischen Versorgungseinrichtungen und Kapazitäten für die qualifizierte Entzugsbehandlung für Jugendliche. Einrichtungen der medizinischen Rehabilitation fehlen fast vollständig. Im Hinblick auf die Versorgung von Adoleszenten mit substanzbezogenen Störungen unter einer lebenszeitlichen Perspektive ist die Schnittstelle zwischen Kinder- und Jugendpsychiatrie, Erwachsenenpsychiatrie und Psychotherapie mit der somatischen und psychosomatischen Medizin und der Suchthilfe relevant, da es sich bei den Suchterkrankungen häufig um zur Chronifizierung neigende und langjährig andauernde Krankheitsprozesse mit einer hohen Transmissionsrate handelt. Notwendig sind vernetzte Versorgungsstrukturen für Adoleszente an den Schnittstellen von Kinder- und Jugend- zur Erwachsenenpsychiatrie, die dem Entwicklungsstand und den pädagogischen Entwicklungsanforderungen junger Menschen und dem vielfach aufgrund von psychischer Komorbidität bestehenden psychotherapeutischen Behandlungsbedarf Rechnung trägt. Minderjährige nehmen Hilfen meist nicht aus eigener Initiative in Anspruch. Eine Begleitung der Transition durch vernetzte Angebote bei eindeutiger Regelung von Kostenzuständigkeit ist erforderlich. Eine (eigene) medizinische Rehabilitation und deren modellhafte Erprobung stellt eine empfehlenswerte Erweiterung des Behandlungsangebotes für suchtkranke Jugendliche dar.

Keywords: Jugendalter; Substanzbezogene Suchtstörungen; Suchtversorgung; Transitionspsychiatrie; addiction health; adolescence; services; substance use disorder; transitional psychiatry.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adolescent
  • Chronic Disease
  • Hospitalization / statistics & numerical data
  • Humans
  • Prevalence
  • Substance-Related Disorders* / diagnosis
  • Substance-Related Disorders* / epidemiology
  • Substance-Related Disorders* / psychology
  • Young Adult