[CME Sonography 89: Differential Diagnosis of Kidney Masses]

Praxis (Bern 1994). 2020 Feb;109(2):71-77. doi: 10.1024/1661-8157/a003423.
[Article in German]

Abstract

CME Sonography 89: Differential Diagnosis of Kidney Masses Abstract. Cystic and solid renal lesions are common in ultrasound diagnostics. The solid pseudotumor of the kidney, the so-called renal parenchymal cone, is found in up to 50 % of patients. Pathologically-anatomically it is either a hypertrophy of the column of Bertini or the entire renal lobus, which is located in the renal sinus. Renal cysts were found in a dissected section in 50 % of those over 50 years old. The cystic lesions are subdivided into five categories with the Bosniak classification. This classification is possible with CECT, CEMR and CEUS. The solid lesions are also evaluated by these methods, but the distinction is more difficult here. By measuring the echo intensity in ultrasound, the differentiation of the hyperechoic angiomyolipomas from other solid tumors and pseudotumors is possible. In color-coded Doppler sonography (CCDS), the clear-cell renal cell carcinoma (RCC) is often depicted with many tumor vessels, the remaining tumors with few or only single vessels. In CEUS and TIC, this tumor is shown to be highly perfused, and the influx in the TIC is often faster and stronger than in the surrounding healthy renal cortex. The other tumors are mostly perfused to a lesser extent, especially the papillary carcinomas are significantly less perfused than the renal cortex.

Zusammenfassung. Zystische und solide Veränderungen der Nieren sind in der Ultraschalldiagnostik häufig. Der solide Pseudotumor der Niere, der sog. Nierenparenchymzapfen, wird in bis 50 % der Patienten gefunden. Pathologisch-anatomisch handelt es sich entweder um einer Hypertrophie der Columna Bertini oder um einen ganzen Renkulus, der in den Sinus renalis hineingeruscht ist. Nierenzysten wurden in einem Sektionsgut bei 50 % der über 50-Jährigen gefunden. Die zystischen Veränderungen werden mit der Bosniak-Klassifikation in fünf Kategorien unterteilt. Diese Klassifikation ist mit CECT, CEMR und CEUS möglich. Die soliden Veränderungen werden ebenso mit diesen Verfahren beurteilt, die Unterscheidung ist hier jedoch schwieriger. Mit Messung der Echodichte im Ultraschall gelingt die Differenzierung der echoreichen Angiomyolipome von übrigen soliden Tumoren und Pseudotumoren. In der farbkodierten Doppler-Sonografie (FKDS) wird oft das klarzellige Nierenzellkarzinom mit vielen Tumorgefässen dargestellt, die übrigen Tumoren mit wenigen oder nur einzelnen Gefässen. In CEUS und TIC wird das klarzellige Nierenzellkarzinom als sehr stark perfundiert dargestellt, die Anflutung in der TIC ist oft schneller und stärker als in der umliegenden gesunden Nierenrinde. Die übrigen Tumoren sind meist schwächer perfundiert, besonders die papillären Karzinome sind deutlich schwächer als die Nierenrinde.

Keywords: Bosniak classification; Bosniak-Klassifikation; CEUS; Focal renal lesions; Fokale Nierenveränderungen; solid tumors; solide Tumoren.

MeSH terms

  • Carcinoma, Renal Cell* / diagnostic imaging
  • Contrast Media
  • Diagnosis, Differential
  • Humans
  • Kidney
  • Kidney Diseases, Cystic* / diagnostic imaging
  • Kidney Neoplasms* / diagnostic imaging
  • Middle Aged
  • Ultrasonography*

Substances

  • Contrast Media