Focal high-dose-rate brachytherapy for localized prostate cancer: toxicity and preliminary biochemical results

Strahlenther Onkol. 2020 Mar;196(3):222-228. doi: 10.1007/s00066-019-01561-3. Epub 2020 Jan 15.

Abstract

Background: This study aimed to evaluate the outcomes and the toxicity of focal high-dose-rate (HDR) brachytherapy in selected localized prostate cancer patients.

Methods: Fifty patients were treated with focal high-dose-rate brachytherapy between March 2013 and November 2017, representing 5% of the cases treated by our group during this period. Only patients with very limited and localized tumors, according to strict criteria, were selected for the procedure. The prescribed dose for the focal volume was 24 Gy.

Results: The treated volume corresponded to a mean value of 32% of the total prostatic volume. The mean focal D90 in our series was 23 Gy (range 16-26 Gy). The mean initial IPSS was 8.2 (range 0-26), at 6 months 7.5 (range 0-23), and at 24 months 6.7 (range 0-18). No acute or late urinary retention was seen. When the ICIQ-SF score was 0 at the end of treatment, it remained nil thereafter at 1 and 2 years for all patients. No intraoperative or perioperative complications occurred. No rectal toxicity was reported after treatment. Of the total patients identified as potent, only three patients had a very slight decrease of the mean IIEF5. The mean initial PSA was 6.9 ng/mL (range 1.9-13.4). At the last follow-up visit, the mean PSA was 3 ng/ml (range 0.48-8.11).

Conclusion: HDR focal brachytherapy in selected patients with low intermediate-risk prostate cancer could achieve the same satisfactory results in terms of relapse-free survival as conventional whole prostate brachytherapy with less toxicity.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Zur Beurteilung der Ergebnisse und der Toxizität der fokalen Brachytherapie mit hoher Dosisrate (HDR) bei ausgewählten lokalisierten Prostatakrebspatienten.

Methoden: Fünfzig Patienten wurden zwischen März 2013 und November 2017 mit einer fokalen HDR-Brachytherapie behandelt. Dies entspricht 5 % der Fälle, die unsere Gruppe in diesem Zeitraum behandelte. Für das Verfahren wurden nur Patienten mit sehr begrenzten und lokalisierten Tumoren nach strengen Kriterien ausgewählt. Die verschriebene Dosis für das Fokusvolumen betrug 24 Gy.

Ergebnisse: Das behandelte Volumen entsprach einem Mittelwert von 32 % des gesamten Prostatavolumens. Die mittlere Brennweite D90 in unserer Serie betrug 23 Gy (Spanne 16–26 Gy). Der mittlere anfängliche IPSS betrug 8,2 (Spanne 0–26), nach 6 Monaten 7,5 (Spanne 0–23) und nach 24 Monaten 6,7 (Spanne 0–18). Es wurde keine akute oder späte Harnverhaltung beobachtet. Wenn der ICIQ-SF-Wert am Ende der Behandlung 0 war, bleibt er bei 1 und 2 Jahren für alle Patienten gleich Null. Es traten keine intraoperativen oder perioperativen Komplikationen auf. Nach der Behandlung wurde keine rektale Toxizität berichtet. Von der Gesamtzahl der als potenziell identifizierten Patienten hatten nur drei Patienten eine sehr leichte Abnahme des mittleren IIEF5. Der mittlere anfängliche PSA betrug 6,9 ng/ml (Spanne 1,9–13,4 ng/ml). Bei der letzten Nachuntersuchung betrug der mittlere PSA-Wert 3 ng/ml (Spanne 0,48–8,11 ng/ml).

Schlussfolgerung: Die fokale HDR-Brachytherapie bei ausgewählten Patienten mit Prostatakrebs mit niedrigem mittlerem Risiko könnte hinsichtlich des rückfallfreien Überlebens die gleichen befriedigenden Ergebnisse erzielen wie die herkömmliche Gesamt-Prostata-Brachytherapie ohne Toxizität.

Keywords: Focal brachytherapy; High-dose-rate; Prostate cancer; Results; Toxicity.

MeSH terms

  • Aged
  • Brachytherapy / adverse effects
  • Brachytherapy / methods*
  • Disease-Free Survival
  • Follow-Up Studies
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Prostate / pathology
  • Prostate / radiation effects
  • Prostate-Specific Antigen / blood
  • Prostatic Neoplasms / blood
  • Prostatic Neoplasms / pathology
  • Prostatic Neoplasms / radiotherapy*
  • Radiotherapy Dosage

Substances

  • Prostate-Specific Antigen