[Differential Indication in Mental Health Care of Patients with Mental Disorders]

Psychother Psychosom Med Psychol. 2020 Jun;70(6):221-228. doi: 10.1055/a-1011-4279. Epub 2019 Dec 10.
[Article in German]

Abstract

Background: Patients with mental disorders are treated in different care sectors and professional disciplines. In Germany, differential indication between psychiatric and psychosomatic care, between regular hospitals and psychosomatic rehabilitation clinics as well as between outpatient, day clinic, and inpatient treatment is not precise. Differential decisions for the treatment in specific sectors are not discernable.

Objective: Overview of empiric evidence about differential indication criteria.

Methods: Evidence for eligible differential allocation criteria is presented.

Results: Patient criteria are categorized into medical criteria, treatment needs, and individual features. Seldom, indication criteria suggest or eliminate a certain care sector.

Discussion: Evidence generally is scarce and is limited to comparisons of patients already treated in different care sectors. To describe differential indication criteria and allocation decisions the structure of the mental health care system must be included.

Conclusion: Meaningful studies about differential indication for patients with mental disorders are needed. Perspectives for systematic treatment allocation are discussed.

Hintergrund: Patienten mit psychischen Erkrankungen werden in unterschiedlichen Versorgungssektoren und Fachgebieten behandelt. Die Indikationsgrenzen zwischen psychiatrischer und psychosomatischer Versorgung, zwischen Akut- und rehabilitativer Versorgung sowie zwischen der ambulanten, teil- und vollstationären Versorgung können nur unzureichend beschrieben werden. Eine sektorenbezogene Differenzierung in der Zuweisung zu den unterschiedlichen Versorgungsangeboten ist kaum erkennbar. ZIEL: Übersicht zur empirischen Literatur zu differentiellen Indikationskriterien.Methode: Empirische Ergebnisse zu infrage kommenden differentiellen Indikationskriterien werden referiert.

Ergebnisse: Patientenbezogene Kriterien können nach medizinischen Kriterien, Kriterien bezüglich des Behandlungsbedarfs und persönlichen Kriterien unterschieden werden. Nur vereinzelt sprechen Kriterien eindeutig für oder gegen ein bestimmtes Versorgungssetting.

Diskussion: Die Empirie ist insgesamt gering und beschränkt sich auf Merkmalsvergleiche zwischen Patienten, die bereits in verschiedenen Sektoren behandelt werden. Zur Beschreibung von differentiellen Indikationskriterien und Zuweisungsmechanismen müssen die strukturellen Rahmenbedingungen des Versorgungssystems einbezogen werden.

Schlussfolgerung: Der Bedarf an aussagekräftigen empirischen Studien zur differentiellen Indikation bei psychischen Störungen ist offenkundig. Perspektiven für eine gezielte Zuweisungssteuerung werden diskutiert.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Male
  • Mental Disorders / therapy*
  • Mental Health Services
  • Psychophysiologic Disorders / therapy*