Four-corner arthrodesis of the wrist using Variable Angle Locking Compression Intercarpal Fusion Plate (VA LCP ICF Plate; Synthes®): pre- and postoperative radiological analysis and clinical outcome in long-term evaluation

GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW. 2019 Nov 15:8:Doc15. doi: 10.3205/iprs000141. eCollection 2019.

Abstract

Long persisting scaphoid non-unions or scapholunate ligament ruptures can lead to carpal collapse. The resulting clinical symptoms are restrictions in the range of motion, pain, and loss of grip strength. The symptomatic treatment so far offers different options. In our study, the Variable Angle Locking Compression Intercarpal Fusion Plate (VA LCP ICF Plate) by Synthes® was used in 11 cases of advanced carpal collapse for a four-corner fusion of the wrist. The intra- and postoperative as well as follow-up results have been assessed and compared with those of current literature. The results of the Manchester-Modified Disability of the Shoulder, Arm and Hand Score (M²-Dash) showed an average of 41.5 points (MD=44/SD=16.62/MIN=21/MAX=65). One of the re-evaluated patients complained about pain at rest. One patient stated pain after mild strain; 4 patients complained pain after heavy burden (e.g. boxing, weight lifting). Measuring the range of motion, the operated hand showed a maximum in dorsal extension of 78.31% and in flexion of 57.89% compared to the contralateral, non-operated hand. In performance testing the fist clenching sign as well as pinch grip were complete and void of pain in 100%, whereas opposition (dig. man. I to V) was complete in five patients (83.33%), with moderate pain in one patient (16.67%) and a persisting gap of 0.2 cm in n=1 (16.67%). In comparison with the current literature regarding healing rates, complications, and follow-up results, we recommend the Synthes® VA LCP ICF Plate as a good surgical option in patients suffering from advanced carpal collapse.

Lang bestehende Skaphoidpseudarthrosen oder skapholunäre Bandrupturen können zu einem karpalen Kollaps führen. Symptome dessen sind unter anderem Bewegungseinschränkung, belastungsabhängige Schmerzen und Kraftreduktion. In der aktuellen Literatur sind diverse unterschiedliche Prozeduren und therapeutische Optionen für dieses Krankheitsbild beschrieben. In der vorliegenden Studie werden das intraoperative Handling und die postoperativen klinischen und radiologischen Ergebnisse der Variable Angle Locking Compression Intercarpal Fusion Plate (VA LCP ICF Plate, Firma Synthes®) für die mediokarpale Teilarthrodese (four-corner fusion) mit den Ergebnissen anderer Verfahren und Implantate der aktuellen Literatur verglichen. Das Implantat wurde bei 11 Patienten verwendet; die Nachuntersuchung ergab folgende Ergebnisse: Manchester-Modified Disability of the Shoulder, Arm and Hand-Score (M2-DASH) mit einem Durchschnittswert von 41,5 Punkten (MD=44/SD=16,62/MIN=21/MAX=65). Ein Patient klagte über Ruheschmerz, ein weiterer Patient über Schmerz nach leichter Beanspruchung der Hand, wohingegen vier Patienten Schmerzen nach stärkerer Belastung (beispielsweise Boxen, Gewichtheben) beklagten. Die Bewegungsprüfung zeigte folgende Resultate: Dorsalextension mit einem Durchschnittswert von 78,31% und Palmarflexion mit einem Durchschnittswert von 57,89% (jeweils der operierten Hand im Vergleich mit der nicht verletzten Hand). Der Faustschluss war bei allen Patienten unbeeinträchtigt, die Kleinfinger-Daumen-Oppositionsprobe ließ sich bei 83,33% der Patienten unbeeinträchtigt feststellen. Ein Patient beklagte bei Letzterem das Auftreten von Schmerzen, bei einem weiteren zeigte sich eine persistente Distanz von 0,2 cm (je 16,67%). Im Vergleich mit der aktuellen Fachliteratur bezüglich Heilungsraten, Komplikationen und Nachuntersuchungsergebnissen kann die VA LCP ICF Platte als gute Option der mediokarpalen Teilarthrodese empfohlen werden.

Keywords: SLAC wrist; SNAC wrist; intercarpal arthrodesis; wrist fusion.