Relationship between neointimal strut bridge and jailed side-branch ostial area

Herz. 2021 Mar;46(2):178-187. doi: 10.1007/s00059-019-04856-4. Epub 2019 Sep 25.

Abstract

Background: Our study analyzed the relationship between the neointimal strut bridge and jailed side-branch (SB) ostial area in patients with coronary heart disease (CHD) who had a single drug-eluting stent (DES) crossover of the left anterior descending coronary artery (LAD)/diagonal branch (D) bifurcation.

Patients and methods: A total of 64 CHD patients with an LAD/D bifurcation treated by optical coherence tomography (OCT)-guided single-DES implantation and followed up at 1 year after primary percutaneous intervention (pPCI) were enrolled in our study. According to the two-dimensional OCT results, patients were divided into a non-neointimal bridge group (n = 44) and a neointimal bridge group (n = 20). Basic clinical, angiographic, 2D and 3D OCT, and DES results were analyzed.

Results: The blood lipid levels of the two groups after the 1‑year follow-up were lower than the levels 1 year earlier (p < 0.05). There was a notable decrease in the SB ostial minimum lumen diameter and area directly after pPCI vs. before pPCI in both groups. The diameter stenosis directly after pPCI showed a clear increase compared with the pre-pPCI value in both groups (p < 0.05 or p < 0.01, respectively). The strut distance of the neointimal bridges in the neointimal bridge group was greater than in the non-neointimal bridge group (p < 0.05). A clearly short strut distance of the neointimal bridge was observed compared with the strut distance of the non-neointimal bridge in the neointimal bridge group (p < 0.05). A larger neointimal bridge area and a smaller SB ostial area were found in the neointimal bridge group compared with the non-neointimal bridge group (p < 0.05 or p < 0.01, respectively).

Conclusion: A short strut distance facilitated formation of a neointimal bridge, which significantly influenced the SB ostial area after single crossover stenting of the SB orifice at the 1‑year follow-up.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: In der vorliegenden Arbeit wurde die Beziehung zwischen der neointimalen Strebenbrücke und der Fläche des gesperrten Seitenastostiums bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit (KHK) untersucht, die einen einzelnen medikamentenfreisetzenden Stent („drug-eluting stent“ [DES]) mit Cross-over der Bifurkation von Ramus interventricularis anterior (RIVA) und Diagonalast (D) aufwiesen.

Patienten und methoden: In die Studie wurden insgesamt 64 Patienten mit KHK eingeschlossen, bei denen eine mithilfe der optischen Kohärenztomographie (OCT) gesteuerte Implantation eines einzelnen DES an der RIVA/D-Bifurkation durchgeführt wurde und eine Follow-up-Untersuchung ein Jahr nach der primären perkutanen Koronarintervention (pPCI) erfolgte. Auf Grundlage der 2‑dimensionalen OCT-Ergebnisse wurden die Patienten in Gruppen mit (n = 20) und ohne neointimale Brücke (n = 44) eingeteilt. Grundlegende klinische, angiographische, 2‑ und 3‑dimensionale OCT- sowie DES-Ergebnisse wurden analysiert.

Ergebnisse: Die Blutfettwerte der beiden Gruppen waren nach dem 1‑jährigen Follow-up niedriger als ein Jahr zuvor (p < 0,05). In beiden Gruppen fand sich eine deutliche Verminderung des minimalen Lumendurchmessers und der minimalen Fläche des Seitenastostiums direkt nach pPCI vs. vor pPCI. Der Stenosegrad direkt nach pPCI zeigte in beiden Gruppen einen deutlichen Anstieg im Vergleich zum Wert vor pPCI (p < 0,05 bzw. p < 0,01). Der Strebenabstand der neointimalen Brücken in der Gruppe mit neointimaler Brücke war höher als in der Gruppe ohne neointimale Brücke (p < 0,05). Der Strebenabstand der neointimalen Brücke war deutlich kürzer als der Strebenabstand der nichtneointimalen Brücke in der Gruppe mit neointimaler Brücke (p < 0,05). In der Gruppe mit neointimaler Brücke fanden sich eine größere Fläche der neointimalen Brücke und eine kleinere Fläche des Seitenastostiums im Vergleich zur Gruppe ohne neointimale Brücke (p < 0,05 bzw. p < 0,01).

Schlussfolgerung: Ein kurzer Strebenabstand begünstigte die Bildung einer neointimalen Brücke, was die Fläche des Seitenastostiums nach einfachem Cross-over-Stenting der Seitenastöffnung im 1‑jährigen Follow-up signifikant beeinflusste.

Keywords: Coronary heart disease; Drug-eluting stents; Left anterior descending coronary artery; Neointimal strut bridge; Tomography, optical coherence.

MeSH terms

  • Coronary Angiography
  • Coronary Artery Disease* / diagnostic imaging
  • Coronary Artery Disease* / surgery
  • Coronary Vessels / diagnostic imaging
  • Coronary Vessels / surgery
  • Drug-Eluting Stents*
  • Humans
  • Neointima / diagnostic imaging
  • Percutaneous Coronary Intervention*
  • Prosthesis Design
  • Tomography, Optical Coherence
  • Treatment Outcome