Undergraduate ultrasound education at German-speaking medical faculties: a survey

GMS J Med Educ. 2019 Aug 15;36(4):Doc34. doi: 10.3205/zma001242. eCollection 2019.

Abstract

Background: The purpose of this study was twofold: to assess the status of undergraduate medical ultrasound (US) education in the German-speaking area and to suggest a possible framework for a longitudinal undergraduate medical US curriculum based on the study results and a literature review. Methods: The survey included 44 medical faculties in the German-speaking area: 37 in Germany, four in Austria and three in German-speaking Switzerland. A standardized questionnaire focused on the following aspects of undergraduate medical US education: general information, organization, resources, assessment methods and evaluation. Results: Data from 28 medical faculties were analysed. 26 out of 28 medical faculties offered US courses, 21 offered compulsory as well as elective courses, four offered compulsory and one elective courses only. 27 medical faculties supported US skills implementation. Abdominal US (n=25) was most common in teaching basic US skills. A learning objective catalogue was provided at 15 medical faculties. At 22 medical faculties, medical specialists were involved in undergraduate medical US education. 24 out of 26 medical faculties thought that peer-teaching is important to convey US skills. Medical faculties used the following methods to assess US skills: objective structured clinical examination (OSCE, n=7), non-standardized practical exams (n=4), non-standardized combined oral-practical exams (n=2) or direct observation of procedural skills (DOPS, n=1). 25 out of 26 medical faculties evaluated their US courses and 19 made suggestions for improvements in undergraduate medical US education. Conclusion: Medical faculty members in the German-speaking area have recognized the relevance of undergraduate medical US education. So far, courses are offered heterogeneously with rather short hands-on scanning time and high student-instructor ratio. Based on the results of this study and a literature review we suggest a possible framework and milestones on the way to a longitudinal undergraduate medical US curriculum.

Hintergrund: Ziel dieser Studie war zum einen den derzeitigen Stand der Ultraschall-(US)-Ausbildung im Humanmedizinstudium im deutschsprachigen Raum zu überprüfen. Zum anderen sollte – basierend auf den Ergebnissen dieser Untersuchung und einer Literaturrecherche – eine mögliche Struktur eines longitudinalen US-Curriculums vorgeschlagen werden.Methoden: Die Umfrage schloss 44 medizinische Fakultäten des deutschsprachigen Raumes ein: 37 in Deutschland, vier in Österreich und drei in der deutschsprachigen Schweiz. Ein standardisierter Fragebogen beinhaltete allgemeine Angaben, Organisation, Ressourcen, Überprüfung des Lernerfolgs und Evaluation der US-Ausbildung im Humanmedizinstudium.Ergebnisse: Daten von 28 medizinischen Fakultäten wurden ausgewertet. 26 von 28 medizinischen Fakultäten boten US-Kurse an, davon 21 sowohl Pflicht- als auch Wahlkurse, vier ausschließlich Pflichtkurse und eine ausschließlich Wahlkurse. 27 medizinische Fakultäten befürworteten die Implementierung einer studentischen US-Ausbildung. Die Abdomensonographie galt bei 25 der befragten Fakultäten als beliebteste Methode, um grundlegende US-Fertigkeiten zu unterrichten. Ein Lernzielkatalog wurde an 15 medizinischen Fakultäten zur Verfügung gestellt. An 22 medizinischen Fakultäten waren FachärztInnen an der US-Ausbildung im Humanmedizinstudium beteiligt. 24 von 26 medizinischen Fakultäten fanden Peer-Teaching sinnvoll, um US-Fertigkeiten zu vermitteln. Als Prüfungsmodalitäten wurden „objective structured clinical examination“ (OSCE, n=7), nicht-standardisierte praktische Prüfungen (n=4), nicht-standardisierte kombiniert mündlich-praktische Prüfungen (n=2) oder „direct observation of procedural skills“ (DOPS, n=1) verwandt. 25 von 26 medizinischen Fakultäten gaben an, ihre US-Kurse zu evaluieren und 19 formulierten Verbesserungsvorschläge der US-Ausbildung im Humanmedizinstudium.Schlussfolgerung: An medizinischen Fakultäten im deutschsprachigen Raum wird die Vermittlung von US-Fertigkeiten als relevant eingestuft. Bisher werden US-Kurse heterogen mit eher kurzen praktischen Übungszeiten und hohem Verhältnis von Studierenden zu Lehrenden angeboten. Basierend auf den Ergebnissen dieser Studie und einer Literaturrecherche schlagen wir sowohl eine mögliche Struktur eines longitudinalen Curriculums einer US-Ausbildung im Humanmedizinstudium als auch Meilensteine auf dem Weg dorthin vor.

Keywords: clinical skills; curriculum development; medical students; peer-teaching; ultrasound education.

MeSH terms

  • Austria
  • Clinical Competence / standards*
  • Curriculum
  • Education, Medical, Undergraduate / organization & administration*
  • Educational Measurement*
  • Faculty, Medical*
  • Germany
  • Humans
  • Learning*
  • Surveys and Questionnaires
  • Switzerland
  • Ultrasonography*

Associated data

  • Dryad/10.5061/dryad.5rk56gg