Osteosynthesis or arthroplasty of fractures near the knee joint in geriatric patients - a clinical-economical comparison

Z Orthop Unfall. 2020 Jun;158(3):283-290. doi: 10.1055/a-0977-3607. Epub 2019 Sep 19.
[Article in English, German]

Abstract

Background: The treatment of fractures of the tibial plateau or distal femur often represents a severe problem in geriatric patients. In particular, complex fracture types and concomitant severe osteoporosis are confronted with inferior results following internal fixation. Therefore, primary arthroplasty is increasingly propagated for such particular cases.

Patients, materials and methods: In 16 patients suffering from fractures of the distal femur or tibial plateau were treated either by internal fixation (n = 8) or primary arthroplasty (n = 8). The outcome of each case was retrospectively analysed according to clinical and economic criteria.

Results: In the investigated geriatric patients, primary arthroplasty was significantly superior to internal fixation regarding mobilisation and range of motion without being inferior in cost-effectiveness.

Conclusion: Compared to internal fixation, primary arthroplasty represents an efficient and cost-effective therapeutical option for the treatment of complex fractures of the distal femur or tibial plateau of the elderly patient.

Hintergrund: Kniegelenksnahe Femur- oder Tibiafrakturen stellen beim geriatrischen Patienten oft ein großes Problem dar. Vor allem bei komplexen Frakturen und gleichzeitig vorliegender ausgeprägter Osteoporose werden nach Osteosynthese oft schlechte Ergebnisse erzielt, sodass in bestimmten Situationen zunehmend die endoprothetische Versorgung propagiert wird.

Patienten, material und methoden: Bei 16 Patienten mit kniegelenksnaher Femur- oder Tibiafraktur wurde entweder die osteosynthetische (n = 8) oder endoprothetische (n = 8) Versorgung durchgeführt. Die Fälle wurden retrospektiv sowohl nach klinischen als auch nach gesundheitsökonomischen Kriterien analysiert.

Ergebnisse: Bei dem untersuchten geriatrischen Patientengut war die endoprothetische Versorgung in klinischer Hinsicht bei rascherer Mobilisationsfähigkeit und größerem Bewegungsumfang der osteosynthetischen Versorgung signifikant überlegen, ohne dabei in der Kostenwirksamkeit nachteilig zu sein.

Schlussfolgerung: Bei komplexen kniegelenksnahen Frakturen und bestimmten Begleitpathologien ist beim geriatrischen Patienten die Frakturendoprothetik in klinischer und gesundheitsökonomischer Sicht eine sinnvolle und kostenverträgliche Therapiealternative zur Osteosynthese.

MeSH terms

  • Aged
  • Arthroplasty, Replacement, Knee*
  • Femoral Fractures* / surgery
  • Fracture Fixation, Internal*
  • Humans
  • Knee Joint
  • Retrospective Studies
  • Tibial Fractures* / surgery
  • Treatment Outcome