Total Hip Arthroplasty in Patients with Coagulopathy

Z Orthop Unfall. 2020 Apr;158(2):165-169. doi: 10.1055/a-0902-5362. Epub 2019 Sep 10.
[Article in English, German]

Abstract

Prior to a surgical intervention, the examination of patient coagulation disorders is unfortunately often underestimated. While patients with a haemophilia A or B are usually aware of the congenital tendency to bleed, disorders of increased blood coagulation, thrombophilia, are frequently undetected. Therefore, complications caused by thromboses and embolisms after total hip arthroplasty are far more common than uncontrollable post-operative bleeding. Patients with liver cirrhosis are considered to be particularly complicated and their coagulation status can be difficult to manage. This article describes the most common pathological coagulation disorders and provides information to identify them preoperatively. Furthermore, surgical strategy considerations for the use of certain implant types in this patient group are discussed.

Vor einem operativen Eingriff wird der Untersuchung von Gerinnungsstörungen leider oft nur eine untergeordnete Bedeutung beigemessen. Während Patienten mit einer Hämophilie A oder B i. d. R. die angeborene Blutungsneigung kennen und direkt ansprechen, sind Störungen mit erhöhter Blutgerinnung, die Thrombophilie, dem Patienten häufig gar nicht bekannt. Komplikationen durch Thrombosen und Embolien nach Hüftendoprothesen sind daher weitaus häufiger als unkontrollierbare Nachblutungen. Als besonders komplikationsbehaftet und schwierig im Gerinnungsmanagement gelten Patienten mit Leberzirrhose. Dieser Artikel beschreibt die häufigsten pathologischen Gerinnungsstörungen und gibt Hinweise, um sie präoperativ zu identifizieren. Darüber hinaus werden operationsstrategische Überlegungen für den Einsatz bestimmter Implantattypen in dieser Patientengruppe diskutiert.

MeSH terms

  • Arthroplasty, Replacement, Hip*
  • Hemophilia A*
  • Hemophilia B*
  • Hemorrhage
  • Humans