[Long-Term Results of Sleeve Gastrectomy]

Ther Umsch. 2019 Sep;76(3):150-153. doi: 10.1024/0040-5930/a001077.
[Article in German]

Abstract

Long-Term Results of Sleeve Gastrectomy Abstract. Sleeve gastrectomy (SG) is the most frequently performed bariatric procedure worldwide today. SG has been validated as a safe and effective treatment for morbid obesity. However, long-term results are still rare. Current studies present a slightly lower weight loss compared to Roux-en-Y gastric bypass (RYGB). Mean excess weight loss (EWL) beyond 10 years is around 50 %. SG has a positive effect on comorbidities (e. g. type 2 diabetes, hypertension, dyslipidemia). Diabetes remission is described in up to 62 %. Long-term issue is gastro-esophageal reflux, either persistent or de-novo which can be treated conservatively in most patients. In patients without adequate response to medical treatment, reoperation can be necessary. Other reasons for revisional surgery are insufficient weight loss. SG can be considered as a safe and fairly effective procedure.

Zusammenfassung. Die Schlauchgastrektomie (SG) hat sich in den letzten Jahren zu einem bariatrischen Standardverfahren entwickelt und gehört weltweit zu den häufigsten bariatrischen Eingriffen. In diesem Artikel werden eigene Langzeitresultate und jene aus der Literatur beschrieben. Die anhaltende Gewichtsabnahme im Langzeitverlauf scheint weniger günstig zu sein im Vergleich zu Bypass-Verfahren. Die Übergewichtsabnahme (excess weight loss, EWL) 10 Jahre und mehr nach SG beträgt im Durchschnitt etwa 50 %. Im Hinblick auf die Adipositas-assoziierten Komorbiditäten ist die SG erfolgreich. Die Langzeitsicherheit ist getrübt durch den persistierenden oder neu auftretenden Gastro-ösopahgealen Reflux, der meist konservativ behandelt werden kann. Nicht selten ist aber eine Umwandlung in einen Magenbypass nötig. Weitere Gründe für Reoperationen sind ungenügende Gewichtsabnahme. Insgesamt ist die SG jedoch als sicheres Verfahren zu werten.

MeSH terms

  • Gastrectomy / methods*
  • Gastric Bypass
  • Humans
  • Laparoscopy*
  • Obesity, Morbid* / surgery
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome