Radiotherapy for painful benign skeletal disorders : Results of a retrospective clinical quality assessment

Strahlenther Onkol. 2019 Dec;195(12):1068-1073. doi: 10.1007/s00066-019-01514-w. Epub 2019 Aug 27.

Abstract

Purpose: The aim of this retrospective clinical quality assessment was to evaluate the efficacy of low-dose radiotherapy (RT) for painful benign skeletal disorders.

Methods: Patients with different painful benign skeletal disorders (arthrosis and enthesopathies) were recruited for this retrospective clinical quality assessment between January 2014 and December 2015. RT was applied with a linear accelerator. Single doses of 0.5 Gy (total dose 3.0-5.0 Gy) were used. Pain was measured before and immediately after RT (early response) by a 10-point visual analogue scale (VAS). We defined a VAS score of 0-2 as a good response. Pain relief was measured during follow-up.

Results: A total of 598 evaluable patients (394 females, 204 males) with a mean age of 61.4 years (range 33-81 years) were recruited. The median VAS score was 7.0 (interquartile range [IQR] 2) before treatment and 5.0 (IQR 4) upon completion of RT (p < 0.001). A good response was achieved upon completion of RT in 83 patients (13.9%), with a median follow-up of 38 months (range 29-47 months) in 373 patients (62.4%; p < 0.001). In general, RT had a better effect on enthesopathies than on arthrosis.

Conclusion: Low-dose RT is a very effective treatment for the management of painful benign skeletal disorders. Due to the delayed onset of analgesic effects, low-dose RT results in significantly improved long-term efficacy compared to the results immediately after RT. These findings confirm the results of other retrospective, prospective, and randomized trials.

Hintergrund: Ziel dieser retrospektiven klinischen Qualitätskontrolle war es, die Wirksamkeit der niedrigdosierten Radiotherapie (RT) bei schmerzhaften benignen muskuloskeletalen Erkrankungen zu bewerten.

Methoden: Zwischen Januar 2014 und Dezember 2015 wurden Patienten mit schmerzhaften muskuloskeletalen Erkrankungen (Arthrosen und Enthesiopathien) für die Studie rekrutiert. Für die RT wurde ein Linearbeschleuniger verwendet. Die RT erfolgte mit Einzeldosen von 0,5 Gy und Gesamtdosen von 3,0 bis 5,0 Gy. Der Schmerz wurde vor und direkt nach der RT (frühes Ansprechen) mithilfe einer 10 Punkte umfassenden visuellen Analogskala (VAS) bewertet. VAS-Werte von 0–2 wurden als gutes Ansprechen definiert. Das Ansprechen der RT gemäß VAS wurde zur Nachsorge erneut bewertet.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 598 auswertbare Fälle von Patienten (394 Frauen, 204 Männer) mit einem Durchschnittsalter von 61,4 Jahren (Spanne: 33–81) in die Auswertung einbezogen. Der mediane VAS-Wert betrug 7,0 (Interquartilsabstand, IQR: 2) vor der Behandlung und 5,0 (IQR: 4) unmittelbar nach Beendigung der RT (p < 0,001). Bei 83 Patienten (13,9%) wurde sofort nach Abschluss der RT ein gutes Ansprechen erzielt, nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 38 Monaten (29–47) zeigte sich ein gutes Ansprechen bei 373 Patienten (62,4%; p < 0,001). Die RT führte bei den Enthesiopathien zu signifikant besseren Ergebnissen im Vergleich zu den Arthrosen.

Schlussfolgerungen: Die niedrig dosierte RT ist wirksam in der Behandlung von schmerzhaften benignen muskuloskeletalen Erkrankungen. Durch die zeitlich verzögert ablaufenden radiobiologischen Effekte führt die niedrig dosierte RT zu einer signifikant besseren Langzeitwirkung im Vergleich zu den Ergebnissen unmittelbar direkt nach der RT. Die Resultate sind vergleichbar mit denen aus publizierten retrospektiven, prospektiven und randomisierten Studien.

Keywords: Arthrosis; Enthesopathy; Health Service Research; Low Dose Radiotherapy; Visual-Analogue-Scale.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Enthesopathy / radiotherapy*
  • Female
  • Health Services Research
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Osteoarthritis / radiotherapy*
  • Pain / radiotherapy*
  • Quality Assurance, Health Care*
  • Radiotherapy Dosage
  • Retrospective Studies
  • Visual Analog Scale