[Treatment Preferences of Depressed Primary Care Patients]

Psychiatr Prax. 2020 Jan;47(1):39-42. doi: 10.1055/a-0961-1628. Epub 2019 Aug 14.
[Article in German]

Abstract

Objective: Assessment of patients' preferences regarding depression treatment using a ranking approach.

Methods: 641 primary care patients (mean age 43.9 years) ranked their primary preference for depression treatment out of 9 options. Logistic Regression analyses were used to determine factors associated with the most prioritized treatment options.

Results: The most frequently prioritized treatment options were psychotherapy (30 %), combination treatment of psychotherapy and drug treatment (18.4 %) and sole drug treatment (15.4 %). 12.3 % of women prioritized alternative therapy options.

Conclusion: Patients with depression report individually different treatment preferences. These findings underline the importance of elucidating patients' preferences within a shared decision making process as recommended by treatment guidelines. There is a need of evidence-based information on the role of alternative therapies in the context of depression treatment.

Anliegen: Untersuchung der Behandlungspräferenzen depressiver Patienten mit einem lebensnahen Priorisierungsansatz (ranking approach).

Methoden: 641 leicht oder mittelgradig depressive Allgemeinarztpatienten mit einem durchschnittlichen Alter von 43,9 Jahren priorisierten 1 von 9 Behandlungsoptionen.

Ergebnisse: Die am häufigsten priorisierten Behandlungsoptionen waren Psychotherapie (30 %), Kombinationsbehandlung aus Psychotherapie und Medikation (18,4 %) und alleinige medikamentöse Behandlung (15,4 %). 12,3 % der Frauen präferierten alternative Therapieangebote wie z. B. Heilpraktiker.

Schlussfolgerung: Der Einbezug von Patientenpräferenzen entspricht leitliniengerechtem Vorgehen. Die Vermittlung von Wissen zur Rolle von alternativen Therapien im Rahmen eine Depressionsbehandlung erscheint notwendig.

MeSH terms

  • Adult
  • Decision Making
  • Depression / therapy*
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Male
  • Patient Participation
  • Patient Preference*
  • Primary Health Care*
  • Psychotherapy / methods*