Successful endoscopic recanalization of complete pharyngoesophageal obstruction after therapy of head and neck cancer

Z Gastroenterol. 2019 Aug;57(8):971-976. doi: 10.1055/a-0958-2916. Epub 2019 Aug 9.

Abstract

Background: Neopharyngeal obstruction after therapy of head and neck cancer is a frequent and clinically challenging problem without evidence-based guideline recommendations.

Case: We present two cases of complete esophageal obstruction after treatment for head and neck cancer. Due to complete obstruction of long distance stricture standard dilatation procedures were impossible to perform. In both cases, recanalization was achieved by combining an antegrade with a retrograde maneuver. In one patient endoscopic cutting with a papillotome was needed.

Conclusion: Even in complex cases of post-therapeutic stenosis an endoscopic approach may offer a feasible alternative to surgical therapy, especially in the subset of frail patients.

Einleitung: Posttherapeutische Stenosen sind für Patienten mit Malignomen im Hals-Nasen-Ohrenbereich eine häufige und schwer zu behandelnde Komplikation ohne klare Leitlinienempfehlungen. FALL: Uns gelang es bei zwei Patienten mit komplettem Verschluss die Kontinuität des (Neo-)Ösophagus wiederherzustellen mittels kombinierter antegrader und retrograder Endoskopie. In einem Fall war zur Gewebedestruktion der Einsatz eines Papillotoms notwendig.

Zusammenfassung: Eine endoskopische Therapie ist somit auch bei vollständiger Stenose für diese Patienten eine Alternative zu einem chirurgischen Eingriff.

MeSH terms

  • Aged
  • Dilatation
  • Esophageal Stenosis / etiology
  • Esophageal Stenosis / therapy*
  • Esophagoscopy / methods*
  • Female
  • Head and Neck Neoplasms / complications*
  • Head and Neck Neoplasms / pathology
  • Head and Neck Neoplasms / therapy*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Postoperative Complications
  • Treatment Outcome